میرمَهنا و بازی های ایرانی
لینک کوتاه

درباره ی بازی های خارجی و معرفیشون توی وبلاگم زیاد نوشتم ، بد ندیدم به مناسبت عرضه ی بازی میرمَهنا توی این پستم درباره ی این بازی و بازی های ایرانی بنویسم .

متاسفانه ساخت بازی توی ایران بیشتر جنبه ی تجاری داره و بعضی سازنده ها می خوان از هر راهی که شده یه بازی بسازن و سود زیادی به دست بیارن ! البته ساخت بازی توی همه جای دنیا جنبه ی تجاری داره ، ولی چون رقابت هم وجود داره در کنارش شرکت های بازی سازی با هم رقابت هم می کنن ، چیزی که توی ایران هنوز وجود نداره . با وجود نرم افزارهایی مثل GameMaker همه می تونن بدون نوشتن کدهای برنامه نویسی یه بازی دو بعدی بسازن و یا با نرم افزاری مثل FPS Creator در عرض ۳ سوت یه بازی اکشن اول شخص سه بعدی با گرافیک بالا بسازن ! شاید ساخت بازی با این برنامه ها یک هفته هم زمان نبره و از فروششم بشه پول زیادی در آورد ! ولی این بازی ها توی رقابت های جهانی هیچ جایی ندارن و سازنده ها فقط برای جیب خودشون دارن این کارو می کنن . من چون ۲-۳ نمونه بازی دیدیم که با این برنامه ها ساخته شده و الانم توی بازار داره به فروش می رسه مجبور شدم بگم ، ولی اسم بازی ها رو نمی گم که کسی از این کاسبی ها ضرر نکنه و فردا بیاد یقه منو بگیره !

اگه قرار باشه توی ایران بازی ای ساخته بشه که ارزش داشته باشه و مخاطب ایرانی هم پول بابتش بده باید براش وقت و هزینه صرف بشه . اینجوری ، هم به مخاطب بی احترامی نشده و هم مخاطب دوست داره اون بازی رو تهیه کنه .

با بازی میرمهنا حدود ۲ ماه قبل از طریق مجله ی پیل بان آشنا شدم و با توجه به توضیحاتی که دربارش نوشته بود مشتاق بودم زودتر عرضه بشه تا ببینم تا چه جور بازی ایه . چند تا تریلر هم ازش توی اینترنت دیده بودم . تا اینکه حدود دو سه هفته قبل به صورت رسمی عرضه شد و منم از طریق سایت لوح زرین نیکان این بازی رو خریدم . اینجور که روی بسته های بازی نوشته شده ، این بازی اولین بازی ملی ایرنیه ( چون این روزا هر چی بازی ایرانی میاد روش نوشته اولین بازی ایرانی آدم نمی دونه کدومش راسته ! ) . از نظر گرافیک می شه با نمونه های خارجی مقایسش کرد ، البته اشکالاتی هم داره ولی در کل بازی خوبیه .

موسیقی و صداگذاری بازی خیلی خوبه و از موسیقی های جنوبی توش استفاده شده . قسمت های اکشن بازی هم موسیقی شدید می شه و از این نظر عالیه ، فیلم های توی بازی هم خوب با استفاده از موشن کپچر ساخته شدن و خیلی قابل قبوله ، البته فیلم زیادی نداره و بیشتر بازی در قالب داستان هایی که تو قسمت بارگذاری نوشته شده طی می شه ولی همون چند فیلمی هم که وسط بازی پخش می شه خوب ساخته شده . آخر بازی هم بر اساس همون نوشته ها تموم می شه و یه تریلر هم از کل بازی پخش می شه که ای کاش بیشتر وقت صرف آخرش می شد و یه فیلم هر چند کوتاه از انتها و پیروزی میرمهنا نمایش داده می شد . دوبله و صداهای شخصیت ها که به سرپرستی دوست خوبم محمدرضا علیمردانی انجام شده هم بد نیست ، هر چند که کپچر روی حرکت دهن انجام نشده و دیالوگ خیلی زیادی هم توی بازی ردو بدل نمی شه ولی حرکات شخصیتا به صداشون می خوره .

جدا از این نکات مثبتی که گفتم یه سری هم نقاط ضعف داره :

  • با کلید Space شخصیت بازی می پره ! ولی این پرش در حد ۵ سانتی متره و هیچ جای بازی هم ازش استفاده نمی شه ! یعنی عملن پرش شخصیت بازی هیچ کاربردی نداره !
  • شخصیت بازی بعضی وقتا با برخورد به سنگ یا بعضی اشیا قفل می کنه و از سر جاش تکون نمی خوره ! یعنی کارکتر وارد اون شی می شه و نمی شه از شی بیرونش آورد ! این اشکالات توی فضاهای سه بعدی که خودم هم یه کوچولو توش تخصص دارم طبیعیه ولی اگه بیشتر روی بعضی اشیا کار می شد این اشکالا هم به وجود نمی اومد .
  • توی منوهای بازی قسمتی برای وارد کردن بازیکنان جدید یا همون ساختن پروفایل وجود داره که خیلی بی کاربرده ! حتا وقتی برای بار اول بازی رو باز می کنیم هیچ پروفایلی ساخته نمی شه و به عنوان یه بازیکن بی نام بازی رو شروع می کنیم !
  • توی بعضی از مراحل به فضاهای بازی خیلی پرداخته نشده و فضاها خالی و خلوت هستن .
  • صدای دشمن های توی بازی ، از بازی های دیگه برداشته شده ! فکر می کنم این صداها از بازی call of duty گرفته شده باشه و متاسفانه روی صدای دشمن ها خیلی کار نشده .

درسته که سبکی شبیه بازی Call of Duty داره و خیلی چیزاش هم از این بازی الگوبرداری شده ، ولی هنوز نمی شه این بازی ها رو با همچین نمونه هایی مقایسه کرد . نمی خوام خیلی قضیه رو باز کنم ولی تا وقتی که صنعت انیمیشن و بازی سازی که زیر شاخه ی انیمیشن هست توی ایران رقابتی نشده و انیمیشن در دست یک نهادی مثل مثلن صبا باشه نمی شه توقع داشت خیلی در سطح جهانی کار کنیم . باید منتظر یک انقلاب در صنعت انیمیشن ایران مثل چیزی که توی انیمیشن ژاپن اتفاق افتاد باشیم تا بتونیم بازی ها و انیمیشن هایی جهانی تولید کنیم .

بد نیست یک بار هم که شده این بازی رو امتحان کنین . به نظر من از ۱۰۰ به این بازی می شه ۸۰ داد . توی پشت صحنه ای که از این بازی توی دی وی دیش دیدم ، تیم سازندش زحمات شبانه روزی زیادی برای طراحی ، برنامه نویسی و تولید این بازی کشیدن و ارزش اینو داره که امتحانش کنیم .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
کوهنوردی به سبک ایرانی
بازی tron از گذشته تا به امروز
یه بازی قدیمی دوبله به فارسی
لیمبو در تاریکی !
سیاه و سفیدی به سبک چارلی چاپلین
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2017