آموزش MotionStudio 3D ( مقدمه )
لینک کوتاه

همونجور که قبلن اینجا گفته بودم ، من خیلی دوست داشتم کار با برنامه ی ULEAD COOL 3D Production   رو توی وبلاگم آموزش بدم ، ولی چون این برنامه خیلی قدیمی بود و مدت زیادی آپدیت نشده بود این کارو نمی کردم . ولی الان که نسخه ی جدیدش با اسم جدید MotionStudio 3D از طرف Corel عرضه شده می خوام شروع کنم و هر چند وقت یه بار یه چیزایی دربارش بنویسم . توی این پستم می خوام Corel MotionStudio 3D رو یه معرفی کلی کنم و از قسمت بعدی ، آموزش رسمیشو شروع می کنم . اول بزارین بگم اصلن Corel MotionStudio 3D چی هست و چی کار می کنه ؟!

همونطور که از اسمش معلومه ، کار این برنامه طراحی و انیمیت سه بعدیه . البته توی بخش انیمیت خیلی قوی نیست ، ولی از نظر طراحی و مدلینگ می شه گفت قویه و هر چیزی رو می شه باهاش به صورت ۳D طراحی کرد . البته بگم که این برنامه با نرم افزارهای حرفه ای مثل MAYA یا ۳D MAX اصلن قابل مقایسه نیست و بیشتر بدرد کارهای ساده و انیمیشن های ساده می خوره . البته خروجی قوی ای داره و می شه انیمیشن های خوبی هم باهاش ساخت . همچنین برای افکت گذاری روی فیلم و تصویر هم بد نیست و می شه باهاش یه کارایی در این زمینه هم کرد !

برای شروع منوهای این برنامه رو بهتون معرفی می کنم و از قسمت بعدی کار باهاش رو شروع می کنیم . تصویر زیر صفحه ی اصلی برنامست ( کلیک کنید تا ابعاد بزرگترش را ببینید ) :

اگه همه ی پنجره هایی که توی تصویر بالا می بینید ، توی برنامه ی شما فعال نیست از نوار بالایی روی View کلیک کنید و در قسمت Palette Manager هر ۴ گزینه رو فعال کنید . اما بریم سراغ معرفی نوارها و پنجره های موجود در برنامه . فقط توجه کنید که جای این نوارها و پنجره ها رو می تونید به دلخواه عوض کنید و اصطلاحن برنامه رو شخصی سازی کنید ، توضیحاتی که در ادامه می دم با توجه به محل قرار گرفتن نوارها توی تصویر بالاست .

نوارهای ابزار بالای برنامه : ۳ ردیف نوار در بالای برنامه قرار داره ، ردیف اول یا تولبار شامل منوهایی هست که مدیریت نرم افزاررو در اختیارتون می زاره . امکاناتی جهت رندر کردن ، تغییر ابعاد پروژه و … از امکاناتیست که توسط این منوها در اختیارتون قرار می گیره . توی نوار ردیف دوم امکاناتی جهت کپی کردن ، نمایش اسکلت آبجکت ، میزان شدت نور ، زوم کردن روی پروژه و … در اختیارتون قرار داره . ردیف سوم ، اگه دقت کنید می بینید که از ۳ نوار متصل به هم تشکیل شده نوار اول امکاناتی برای چرخش و جابه جا کردن آبجکت رو در اختیارتون می زاره ، نوار دوم تنظیمات فونت رو در اختیارتون می زاره و نوار سوم هم برای مشخص کردن بُعد آبجکت هست که بعدن بیشتر بهش می پردازیم .

نوار آبجکت : سمت چپ برنامه یک نوار دیگه قرار داره که از طریق اون می تونید توی پروژتون آبجکت بسازید . شما با این نوار می تونید اشکال هندسی و متون سه بعدی طراحی کنید و یا تصاویر دو بعدی رو به سه بعدی تبدیل کنید . همچنین افکت هایی مثل دود و آتش و … هم توسط این نوار قابل اجراست .

پنجره ی پروژه : این پنجره در اصل یک قاب از یک فضای سه بعدی رو بهتون نمایش می ده که می تونید توی این فضا آبجکت هاتون رو اضافه و پروژتون رو بسازید . امکان باز کردن چند پروژه و مدیریتشون هم از طریق همین پنجره در دسترسه .

Object Manager : این پنجره جهت مدیریت آبجکت ها و مدل های موجود در پروژه به کار می ره . توی این پنجره می تونید آبجکت ها رو دسته بندی و با هم ترکیب کنید و اسم هاشون رو عوض کنید تا دسترسی به هر آبجکت و مدل راحت تر باشه .

EasyPalette : توی این پنجره شما می تونید تمام امکانات MotionStudio رو ببینید . در اصل این پنجره یک سری نمونه ی آماده از هر ویژگی این برنامه رو در اختیارتون می زاره تا دقیقتر بفهمید هر پلاگین و افکتی چه امکاناتی رو در اختیارتون می زاره .

Attribute Panel : این پنجره رو شاید بشه گفت مهمترین پنجره ی این برنامست و خیلی باهاش سرو کار داریم . با این پنجره می تونیم آبجکت هامون رو کنترل کنیم ، اون ها رو رنگ آمیزی کنیم ، بهشون پلاگین اضافه کنیم و … . همچنین امکاناتی مثل لنز دوربین ، نورپردازی ، بکگراند پروژه و … هم از طریق این پنجره قابل دسترسه . کلن پنجره ی مهمیه و اگه تمام امکانات و ویژگی های این پنجره رو یاد بگیرید تقریبن با این برنامه نباید زیاد مشکل خاصی داشته باشید .

Timeline : این پنجره پایین برنامه قرار داره و کاربردش فقط در قسمت انیمیته . توسط این پنجره می تونید پروژه تون رو به حرکت در بیارید و اجزا و آبجکت هاش رو انیمیت کنین . با ابزارهای این قسمت می تونید روی تک تک حرکت ها مدیریت داشته باشید و فریم نمایش انیمیشن رو هم تنظیم کنید . طبیعتن این پنجره زمانی کاربرد داره که همه ی آبجکت ها طراحی شده باشن و پروژه آماده ی انیمیت باشه .

کل برنامه از همین قسمت هایی که گفتم تشکیل شده . وقتی شروع به کار کنیم با امکانات این پنجره ها بیشتر آشنا می شید . توی قسمت بعدی سعی می کنم از طراحی یه جسم ساده شروع کنم و بعد به طراحی اجسام پیچیده تر بپردازم . سعی می کنم زودتر قسمت بعدی رو هم بنویسم . امیدارم این آموزش ها بهتون کمک کنه پاتون رو به دنیای انیمیشن باز کنید .

پ.ن : این برنامه رو اگر ندارید می تونید از اینجا یا اینجا دانلود کنید .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
طراحی با اشکال هندسی در MotionStudio 3D
تبدیل لوگو و متون دو بعدی به سه بعدی توسط MotionStudio 3D
شبکه های اجتماعی ای که توش عضوید رو ویدیو کنید
آموزش swish max ( مقدمه )
بعد از ۹ سال : COOL 3D وارد می شود
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2017