تبدیل لوگو و متون دو بعدی به سه بعدی توسط MotionStudio 3D

توی این قسمت از آموزش MotionStudio 3D همونطور که قبلن گفتم می خوام درباره ی مراحل تبدیل یه طرح ۲ بعدی به ۳ بعدی و طراحی اشکال ۳ بعدی با استفاده از خط تقارن توضیح بدم . توی قسمت قبل توضیح دادم که چجوری می شه با اشکال هندسی آبجکت های ساده ی سه بعدی طراحی کرد و اگه اون مطلب رو خونده باشید الان می تونید با هر نوع شکل هندسی و سر هم کردن اون ها اشکال ساده طراحی کنید . اما بریم سراغ این آموزش که توی سه بخش توضیح می دم :

الف) ساخت متون ۳ بعدی

گزینه ای توی MotionStudio 3D وجود داره که شما می تونید اونجا متن خودتون رو بنویسید و به نرم افزار بدید ، نرم افزار به صورت خودکار به متن شما حجم می ده و اونو سه بعدی می کنه . برای این کار از نوار آبجکت روی آیکون Insert text کلیک کنید و توی پنجره ای که باز می شه متنتون رو بنویسید و تایید کنید . متن به صورت خودکار سه بعدی می شه و بهتون نشون داده می شه . البته امکان فرم دادن و کم کردن حجمش هم وجود داره که چون مبحث طولانی ای هست توی قسمت بعد دربارش می نویسم .

اما مشکلی که این قسمت داره ، ساپورت نکردن فونت و زبون فارسیه ! ینی شما اگه به فارسی چیزی بنویسید متنون وارونه و جدا از هم نمایش داده می شه ! برای این مشکل من متوجه شدم اگه از فونت های سری PWL استفاده کنید مشکل رو می شه رفع کرد . من این سری از فونت ها رو براتون توی گوگل داکم آپلود کردم که می تونید از اینجا دانلود کنید . فقط طرز کار کردن با این فونت ها توی MotionStudio 3D یه خورده با اعمال شاقست !

بعد از نصب فونت ها توی پنجره ی Insert text  یکی از این فونت ها رو انتخاب کنید ، می بینید که توی کیبوردی که زیر این پنجره هست کلمات فارسی نمایش داده می شه . شما باید متنتون رو با این کیبورد و به صورت عکس تایپ کنید تا درست نمایش داده بشه . مثلن برای نوشتن “جنتلمن” توی کیبورد اون پنجره باید اینجوری حروف رو انتخاب کنید : ” ـن ـمـ ـلـ ـتـ ـنـ جـ ” بعد که تایید کنید متن فارسی رو به صورت سه بعدی می بینید .

خوشبختانه فونت های سری PWL متنوعن و می تونید فونت مورد نظرتونو توش پیدا کنید ولی اگه فونت خاصی می خواید باشه که توی این مجموعه نیست ، توی ادامه مطلبم می گم چه جوری تصاویر و متون دو بعدی رو از خارج به برنامه بدید و سه بعدی تحویل بگیرید !

ب) تبدیل یه طرح ۲ بعدی به سه بعدی :

اول بیایم ببینیم هدفمون از این کار چیه ؟! فرض کنید لوگوی یه کمپانی رو به صورت فایل تصویری دادن و گفتن می خوان به این لوگو حجم بدن یا در اصل ۳ بعدیش کنن و با یه افکت خاصی آخر بعضی کلیپاشون بزارن ! برای این کار ما باید اول لوگو رو سه بعدی کنیم و بعد انیمیتش کنیم و روش افکت و صدا و چیزای دیگه بزاریم . همچنین همونجور که توی قسمت قبل اشاره کردم با این روش می تونید متون دو بعدی رو به صورت تصویر ذخیره کنید و بعد توسط این روش اون رو سه بعدی کنید !

برای این کار باز هم به سراغ نوار آبجکت می ریم و ایندفعه گزینه Inser Graphics رو انتخاب می کنیم .

توی پنجره ای که ظاهر می شه توسط ابزارهاش به راحتی می تونید تصاویر دو بعدی رو به صورت برداری بکشید و بعد اونو به نرم افزار بدید تا سه بعدیش کنه . اگه با نرم افزارهای طراحی برداری مثل Corel Drow کار کرده باشید این قسمتش براتون گنگ نیست و خیلی راحت می تونید کار کنید . اما برای سه بعدی کردن یه لوگو لازمه طرح رو داشته باشید و بعد از روی اون طرح برداریش رو بکشید ! برای بکگراند کردن لوگو یا متن یا طرح از منوی سمت چپ پنجره روی Insert Background Image کلیک کنید و تصویرتونو باز کنید ، می بینید که تصویر در بکگراند ظاهر می شه . حالا با کمک ابزار Patch که آیکونش همون سمت پنجره هست می تونید دور طرحتونو بکشید و یه شکل برداری ازش داشته باشید .

وقتی که دور طرح رو کشیدید و تایید کردید طرحتون به صورت سه بعدی به شما نشون داده می شه . که می تونید طبق آموزش قبلی اون رو رنگ آمیزی کنید و برای انیمیت آماده کنید . همونجور هم که اشاره کردم توی قسمت بعد روش های کم کردن حجم طرح و افکت دادن بهش رو آموزش می دم .

البته یه آیکونی هم زیر آیکون Insert Background Image با عنوان Convert To Vector وجود داره که اگه انتخابش کنید طرح رو به صورت برداری بهتون تحویل می ده . برای لوگوهای ساده این روش خوبیه که سریع برداری تحویل بگیرید ولی برای لوگوهای پیچیده طرح رو با نقطه های زیاد و نا هماهنگ نشون می ده که به نظرم مناسب نیست .

ج) طراحی اشکال سه بعدی با خط تقارن

فرض کنید می خواید یه کوزه یا لیوان به صورت سه بعدی طراحی کنید . برای این کار باید از خط تقارن کمک بگیرید . مثلن اگه ما شکلی ال ( L ) مانند رو حول محور y چرخش بدیم شکلی شبیه لیوان به دست میاد . توی MotionStudio 3D هم می شه همچین کاری کرد و با چرخش شکلی خاص حول x یا y می شه اشکال سه بعدی به دست آورد .

برای این کار از نوار آبجکت ها گزینه ی Insert Lathe Object رو انتخاب کنید .

یک محور y توی صفحه مشاهده می کنید . از پایین پنجره محور رو به x هم می تونید تغییر بدید . حالا از یک سمت خط تقارن باید نصف شکلتون رو برای چرخش بکشید و بعد تایید کنید . من در اینجا به طور مثال یه کوزه کشیدم .

حالا توی پنجره ی Attribute Panel می تونید به قسمت Lathe Object برید و اونجا تغییراتی مثل درجه ی چرخش ، تعداد اضلاع چرخش ، دادن حجم داخلی و… رو اعمال کنید.

نکته ی دیگه توی این آموزش اینه که توی تمام مواردی که گفتم برای ویرایش متن یا طرح می تونید از پایین نوار آبجکت روی گزینه Edit Object کلیک کنید و عمل ویرایش رو انجام بدید .

توی قسمت بعد همونطور که گفتم درباره ی کم کردن حجم و یه سری از تنظیماتی که روی این طرح ها می شه اعمال کرد توضیح می دم .

به اشتراک بگذارید
ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
آرشیو ماهانه
برچسب ها
لینک های خوشمزه