مراحل ساخت انیمیشن گودنیوز
لینک کوتاه

چند روز قبل انیمیشن معرفی سایت گودنیوز منتشر شد. این انیمیشن رو من با همکاری مدیران این سایت ساختم که می تونید اینجا ببینیدش و یا اگه مشکلی برای تماشا دارید از اینجا دانلودش کنید . مطلبی که در ادامه می خونید مراحل ساخت این انیمیشنه که برای وبلاگ گودنیوز نوشتم و اونجا منتشر شده و این رونوشتی از همون مطلبه . اگر هم نظری درباره ویدیو دارید و یا سوالی از مراحل ساختش دارید حتمن بهم بگید.

این تیزر طی مدت ۲ هفته با روزی متوسط ۱۲ ساعت صرف زمان ساخته شده و مدت زمان کلش ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه است.

برای ساختش قبل از هر چیز باید می دیدیم این سایت چیه و چه امکاناتی داره. بعد از بررسی و خوندن امکاناتش روی ایده ی انیمیشن فکر کردیم و براش دیالوگ نوشتیم. بعد از تایید دیالوگ ها اونها رو به استودیو بردیم و ضبط کردیم. باید با افتخار بگیم که گوینده ی تیزر آقای اشکان صادقی از گویندگان خوب ایران است.

بعد از ضبط دیالوگ٬ شروع به طراحی کارکترها و فضای انیمیشن کردیم. کل طرح هایی که برای این انیمیشن طراحی شده رو توی تصویر زیر می بینید:

طرح های انیمیشن

بعد از طراحی چیزهایی که لازم بود، کار انیمیت کردن رو شروع کردیم . طبق دیالوگ ها، انیمیشن رو به چهار سکانس تقسیم کردیم :

  • سکانس اول مربوط به کره ی زمین و مقدمه انیمیشن
  • سکانس دوم مربوط به رباتی که نماد سایت هست
  • سکانس سوم مربوط به فعالیت هایی که روی سایت فرضی صورت می گرفت
  • سکانس چهارم هم معرفی خدمات آینده سایت

به جز این ها یه سکانس هم برای اول و آخر انیمیشن نیاز بود که نمایش لوگوی سایت بود.

انیمیت کردن رو روی این سکانس‌ها شروع کردیم و چیزی حدود یک هفته زمان صرف شد. بیشترین زمان برای انیمیت کردن ربات بود و توی این سکانس علاوه بر جزییات، حرکت های سریع و زیادی هم وجود داشت که کار انیمیت کردن رو سخت میکرد.

انیمیت کردن ربات

بعد از انیمیت کردن این چهار سکانس ، پروژه رو رندر کردیم و چون هم حرکات بلور شده بود و هم انیمیشن رو در رزولوشن فول اچ‌دی یعنی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ خروجی گرفتم زمان زیادی برای رندر صرف شد.

پروژه در حال رندر شدن

بعد از رندر کردن سکانس ها ، نوبت به تدوین و باندسازیش رسید و این پروسه هم یک روز کامل طول کشید. موزیک روی انیمیشن هم آهنگ Indie Dance از Tallboy 7 هست.

بعد از باندسازی و گذاشتن موزیک روی انیمیشن دیالوگ‌ها هم که قبلن ضبط شده بود و انیمیشن طبق اون انیمیت شد هم به کل کار اضافه شد و خروجی نهایی رو گرفتیم.

تدوین و باندسازی و افکت گذاری

این انیمیشن ، انیمیشن باز (Open Movie) محسوب می شه و با بهترین کیفیت روی اینترنت منتشر شده و کپی رایت حق انتشار ندارد و امکان پخش و انتشارش وجود دارد .

برای علاقه مندان ، نرم افزارهایی که برای ساخت انیمیشن مورد استفاده قرار گرفته به صورت زیر میباشد:

  • Corel PaintShop Pro
  • Motion Studio 3D
  • Anime Studio Pro
  • VideoStudio
اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
نگاهی به انیمیشن Carrot Crave و مراحل ساختش
قرمز و سفید
کوچکترین انیمیشن دنیا
رامین رحیمی و انیمیشن های باحالش
صداگذاری و افکت گذاری حرفه ای
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
مهدی گفت :
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

سلام جنتلمن عزیز !

آقا من به شما ایمیل زدم سوال پرسیدم ولی هنوز جواب ندادید !

میخواستم بدونم که چجوری باید وارد دنیای انیمیشن هایی به سبک شما بشم ؟

با چه نرم افزارهایی این کار قشنگ رو انجام میدید ؟ از کجا باید یاد بگیرم ؟

اگه نقطه ی آغاز رو به من نشون بدید، تا آخرش میرم !

با تشکر ! منتظر جوابتون هستم …

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۲:۳۳ ب.ظ

ببخشید فرم تماسم یه مدت مشکل پیدا کرده بود، ایمیل ها رو اسپم می کرد نمی دیدم که متوجه شدم و مشکلش رو برطرف کردم.
کلن من انیمیشنامو با دو تا برنامه می سازم Corel Motion Studio 3D و Anime Studio Pro که البته بستگی به نوع کار داره . ینی یا کلن با یکیش فقط می سازم یا با هر دو تاش می سازم و ترکیب می کنم.
بعد ساختن هم با Corel VideoStudio یا Adobe After Effects انیمیشن رو تدوین و افکت گذاری و باندسازی می کنم که این هم باز بستگی به انیمیشن داره و ممکنه از یکیش یا دو تاش استفاده کنم .
اینکه از کجا شروع کنی بستگی به خودت داره، اگه سبک دو بعدی می خوای کار کنی باید طراحی برداری با کامپیوتر رو اول یاد بگیری . نرم افزارایی مثل adobe illustrator یا Corel Drow برای طراحی های برداری ساخته شدن و اگه بتونی با این برنامه ها کار کنی طراحی های دو بعدی انیمیشن با هر نرم افزاری هم برات راحت می شه . البته طراحی سه بعدی و انیمیشن سه بعدی کلن فرق داره و طراحی های برداری نقش کمتری توشون دارن .
وقتی طراحی رو یاد بگیری و بتونی طراحی کنی برای انیمیت کردن و متحرک سازی باید انیمیشن خیلی زیاد ببینی و به محیط اطرافت خیلی دقت داشته باشی و به جزییات حرکت کارکترها و اجسام خیلی با دقت توجه کنی تا انیمیت کردن رو متوجه بشی .
اگه مثلن توی یه انیمیشن دیدی کارکتر داره حرکت می کنه و پشتش آدم ها حرکت می کنن و درخت ها باد می خورن و خیلی جزییات دیگه بدون برای ساخت همچین سکانسی بیشتر از ۲-۳ روز زمان صرف شده و باید بتونی وقتی یه انیمیشن می بینی اینو درک کنی :)
کلن برای شروع اول طراحی برداری رو یاد بگیر بعد برو سراغ مراحل دیگش :)

پاسخ یه این نظر

محسن گفت :
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ و ساعت ۱:۴۶ ب.ظ

خیلییییییی چاکریم … اصلا همین توضیح المسائل انیمیشن سازیت هم در حد هالیوود بود… ایشالا فیلم بلندت و بسازی

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ و ساعت ۹:۵۰ ب.ظ

مرسی مرسی :))

پاسخ یه این نظر

آهنگ گفت :
سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ و ساعت ۳:۱۹ ق.ظ

خدایا.معرکه بود فقط همین ممنون واسه همه زحمتهاتون

پاسخ یه این نظر

عابدین گفت :
جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ و ساعت ۱۰:۲۵ ق.ظ

سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوبتان اگه امکان دارد .مراحل کامل ساخت یک انیمیشن را برای ایملم بفرستید

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ و ساعت ۳:۰۸ ب.ظ

چون ممکن سوال بقیه هم باشه من جوابشو اینجا می دم و یه نسخه ازش هم برات ایمیل می کنم :)
انیمیشن هم مثل فیلم ، اول فیلمنامه باید داشته باشه و وقتی فیلمنامش آماده بود باید استوری برد ازش کشیده بشه ، ینی به صورت کمیک کل زاویه های دوربین و زمان بندی های هر سکانس و… کشیده و مشخص می شن و پشت سر هم نمایش داده می شن . معمولن توی استودیوهای بزرگ موسیقی و دیالوگ ها و صداها هم توی همین مرحله استوری برد صورت می گیره و روی کار قرار می گیره ، یعنی تمام آهنگ ها ساخته می شن، دیالوگ ها ضبط و باندسازی هم صورت می گیره و خروجی صدا آماده می شه . با اینکه این کار خیلی درست تره ولی من مثلن باندسازی و موسیقی رو می زارم آخرین مرحله و فقط صداها و دیالوگ ها رو قبل از شروع کار می گیرم که بتونم سینک بزنم .
بعدش نوبت به طراحی می رسه و کارکترها و فضا ها طراحی می شن .
بعد مرحله انیمیت هست که توی بیشتر انیمیشن های دو بعدی چون جزییات زیادی نداره معمولن فقط همین مرحله انیمیت صورت می گیره ولی توی بعضی انیمیشن های دو بعدی با جزییات و انیمیشن های سه بعدی به چند بخش تقسیم می شه
اول لایوته که فضاها و کارکترها بدون اینکه حرکت خاصی داشته باشن فقط روی محور x-y-z طبق فریم بندی مشخصشون حرکت می کنن که یه شمای کلی به دست بیاد .
بعد انیمیته که جزییات حرکت اضافه می شه و کارکترها حرکتاشون مشخص می شه
مرحله بعد هم کامبوزیت هست که نورپردازی ها و سایه ها و افکت ها و تکسچرها اضافه می شن .
در آخر کار رندر می شه که بسته به اون سکانس ممکنه رندر خیلی طول بکشه و برای یه سکانس چند ثانیه ای ممکنه چند ساعت یا چند روز رندر طول بکشه که البته به قدرت پردازش سیستم رندر هم بستگی داره و توی استودیوهای بزرگ از سیستم های خیلی قوی برای این کار استفاده می کنن .
در نهایت هم سکانس های رندر شده تدوین می شن و صداها اضافه می شن و خروجی نهایی گرفته می شه :)

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2017