یه زمانی بازی Neverhood جز بهترین بازی هایی بود که تو عمرم بازی کرده بودم و بعدش Syberia که تقریبن توی همون سبک بود جاشو گرفت و این دو تا بازی رو هنوزم اگه بتونم بازی می کنم . بعد Syberia 2 هیچ بازیه دیگه ای نتونست به اندازه ی این دو تا بازی جاشونو برام پر کنه تا اینکه یه هفته قبل با Machinarium آشنا شدم . بازی برای سال ۲۰۰۹ هست ولی من تازه پیداش کردم و با قاطعیت می تونم بگم بعد نِورهود و سایبریا این سومین بازی ایه که اینقدر باهاش حال کردم . سبک بازی – مثل اون دو تا – ماجرایی و معماییه و داستانشم درباره ی یه آدم آهنیه که به اشتباه وارد زباله دونی شده و برگشته به شهر تا رباتی که عاشقش بوده رو پیدا کنه و انتقامشو از رباتایی که اذیتش کردن بگیره .
بازی دو بعدیه ولی از نظر گرافیک واقعن عالیه و من تا حالا بازی ای با این گرافیک و طراحی خاص بازی نکرده بودم . معماهای بازی هم خیلی خوب ساخته شدن و حل بعضی از معماهاش واقعن فسفر می سوزونه !
این بازی توسط شرکت Amanita Design طراحی شده . من توی سایتش متوجه شدم بازی های دیگه ای هم با همین سبک توسط این شرکت ساخته شده ولی هنوز بازیشون نکردم و نمی دونم مثل Machinarium باحال هستن یا نه . ولی پیشنهاد می کنم حتمن Machinarium رو بازی کنید و از دستش ندید .اگه Neverhood رو بازی کرده باشین و مثل من دوستش داشته باشین مطمئنن با این هم خیلی حال می کنین . من این بازی رو از توی سایت میهن دانلود و اینجا دانلود کردم .
خیلی ها خیال می کنن خوشگلن و کلی ادعای خوشگلی می کنن و می گن که وقتی مثلن تو خیابون راه می رن همه غشو ضعف می رن و کلی حسرت خوشگلیشونو می خورن و این جور چیزا ! حتا خیلی ها هم خیال می کنن خدا یه خوشگل آفریده و اونم فقط اونان !
اما واقعن خوشگل کیه ؟ یعنی هر کسی که بیاد ادعا کنه خوشگله ، واقعن خوشگله ؟ البته خوشگلی یه نوع فحشم هست و اگه مثلن کسی به کسی بگه فولان وسیلتو بده به من و اون طرفم نخواد که بده می گه: اِ خوشگلی ! الان ما به ابعاد فحش خوشگلی کاری نداریم و می خوایم با موشکافی دقیق بفهمیم خوشگل کیه ؟
۱- خیلی ها خوشگل رو کسی می دونن که مدل موی خفن داشته باشه و کلی پول سلمونی و آرایشگاه داده باشه تا موهاش تو چشم باشه !
۲- بعضی ها هم هستن که اصلن از خونه بیرون نمیان و فقط برای رفتن به یه دوره ی فشرده آموزش فتوشاپ رنگ آفتاب رو دیدن . این جور افراد وقتی می خوان خودشونو به بقیه نشون بدن از خودشون عکس می گیرن و روزها با فتوشاپ عکسشونو ادیت می کنن و بعد از گذشت چند روز ادیت و ویرایش عکسشون ، خروجی رو می زارن تو فیس بوک یا یه جای دیگه و ملت هم زیرش می نویسن که چه خوشگلی تو و من فدات بشم و از این جور چیزا ! کلن خوشگلی این افراد از فتوشاپه و چهره ی واقعیشون اصلن قابل تحمل نیست !
۳-بعضی ها خوشگلی رو توی عمل دماغ می دونن و می رن دماغشونو عمل می کنن تا خوشگل بشن ! حتا خیلی ها هم که پول عمل دماغ ندارن می گیرن دماغشونو باند پیچی می کنن که بگن مثلن دماغ عملین !
۴- خوشگلی بعضی ها از عینک آفتابی حاصل می شه ، امکان نداره یه بار بدون عینک آفتابی این افراد رو ببینید . این جور آدما ۲۴ ساعته عینک آفتابی می زنن و حتا یه عینکم می زارن رو سرشون که یه وقت کسی شک نکنه !
۵- خیلی ها هم خوشگل مادرزادین ، یعنی از همون اول خوشگلن و نیاز به موارد خاصی برای خوشگلی ندارن !
خلاصه فهمیدیم که کیا خوشگلن و کسایی که می گن ما خوشگلیم چه ویژگی هایی دارن ! البته برای خوشگل شدن راه های دیگه ای هم هست که خودتون بهتر می دونین … .
پ.ن : روی هر کدوم از کارتونا که کلیک کنید می تونید ابعاد بزرگترش رو ببینید . اگه کیفیت اصلی کارتون ها رو می خواید اینجا کلیک کنید و مجموعه ی کامل این کارتون ها با کیفیت اصلیشو دانلود کنید .
حدود دو هفته ای از اومدن سرویس جدید گوگل یعنی گوگل پلاس گذشته و کم و بیش در جریان خبرهاش هستید . خبرهای مربوط به این سرویس رو حتمن توی وبلاگستان خوندید و من نمی خوام زیاد دربارش بنویسم . دلیل اینکه بعد از ارائه ی این سرویس چیزی دربارش ننوشتم این بود که منتظر بودم تا ببینم فیسبوک چی کار می کنه و چه جوری می خواد با این رقیب جدیدش روبرو بشه .
دو روز قبل فیسبوک با همکاری اسکایپ سرویس جدیدی رو معرفی کرد ، سرویسی که خیلی با عجله و جهت مقابله با پلاس به فیس بوک اضافه شده و نشون دهنده ی اینه که فیس بوک از اومدن پلاس زیاد خوشحال نیست و از همین الان اونو رقیب جدیدی برای خودش می دونه .
سرویس چت صوتی تصویری فیس بوک یک هفته بعد از ارائه ی سرویس هنگ اوت ( hangout ) که داخل گوگل پلاس بود ارائه شد تا فیسبوک هم بتونه با رقیب جدیدش رقابت کنه و ازش عقب نیفته . گوگل از همون زمانی که جی تاک رو توسعه نداد مشخص بود قصد داره خدمات چت رو به صورت آنلاین و بدون نیاز به نرم افزار خاصی ارائه بده . از مدت ها قبل امکان چت رو به جیمیل اضافه کرد و با افزودن گوگل کال ( google call ) به این سرویس ، رقابت جدیدی رو با سرویس های مشابهی مثل اسکایپ آغاز کرد . این آینده نگری گوگل رو نشون می ده ، یعنی آینده ای که برای چت کردن دیگه نیازی به نرم افزار نیست و با یه مرورگر از هر جای دنیا می شه به راحتی به چت پرداخت .
گوگل با رونمایی از سرویس هنگ اوت ، امکانات چت خودش رو تکمیل کرد و با این سرویس می شه به راحتی با ۱۰ نفر به صورت همزمان به چت صوتی و تصویری و نوشتاری پرداخت . در صورتی که شرکت هایی مثل اسکایپ و یا oovoo برای چت تصویری بیشتر از ۲ یا ۳ نفر محدودیت گذاشتن و برای چت با افراد بیشتر باید هزینه ای رو پرداخت کرد !
من سرویس جدید فیسبوک رو روی گروه های فیس بوک تست نکردم که ببینم امکان چت چند نفره رو هم داره یا نه و اگه داره محدودیتش تا چند نفره ، فیلم ها و توضیحات این سرویس هم هنوز نرسیدم ببینم و بخونم ، ولی بین دو نفر که تست کردم خیلی خوب جواب داد و کیفیت صدا و تصویر هم خوب بود .
حالا با وجود شبکه های اجتماعی مختلفی که وجود دارن و هر کدومم کارکرد خاص خودشون رو دارن باید نشست و دید توی این رقابت سنگین کدومشون به موفقیت بیشتری می رسن . یعنی گوگل پلاس می تونه از فیسبوک که می شه گفت در حال حاضر بزرگترین شبکه ی اجتماعیه پیشی بگیره ؟
اگه هنوز امکان چت تصویری رو روی فیسبوکتون فعال نکردید از اینجا می تونید این کار رو بکنید .
خوشحال می شم اگه من رو توی گوگل پلاس دنبال کنید . پروفایل من توی پلاس هم اینه : www.gplus.to/javad
چند وقت پیش وقتی انیمیشن at the opera رو دیدم و دربارش هم اینجا نوشتم با استودیوی سازندش ینی Zaramella آشنا شدم و کاراشو دنبال کردم . این استودیو توسط جان پابلو زاراملا توی آرژانتین ساخته شده و بیشتر کارایی هم که ساخته به صورت استپ موشنه ( Stop Motion ) . چیزی که خیلی برام جالب بود ، جدا از استپ موشن های خمیری و عروسکی این استودیو ، استپ موشن های انسانی شون هست که ایده های جالبی رو توش استفاده می کنن . به خاطر کارهای جالبی که از این استودیوی انیمیشن سازی دیدم می خوام چند تا از بهترین کاراشون رو معرفی کنم . اما قبلش بگم که استپ موشن چیه و چجوری می شه استپ موشن ساخت .
استپ موشن چیه ؟
از اسمش معلومه که ینی حرکت توقف دار ! یعنی یه حرکتی رخ می ده و بعد توقف می کنه ! توی ساخت استپ موشن باید از یه جسم عکس بگیریم و بعد یه تغیر کوچیک توی جسم ایجاد کنیم و دوباره عکس بگیریم ، وقتی چند تا تغییر ایجاد کردیم و از هر تغییر عکس گرفتیم ، اگه اون عکسا رو پشت سر هم توی یه رنج زمانی خاص ببینیم احساس می کنیم اون شی خودش داره حرکت می کنه و انسان توی حرکتش دخالت نداره ، این یه تعریف کلی از استپ موشن بود . انیمیشن هایی مثل : عروس مرده ، کابوس پیش از کریسمس و والاس و گرومیت با این تکنیک ساخته شدن . اون قدیم مدیما که هنوز کامپیوتر و این چیزا پاشو به عزصه سینما باز نکرده بود و فیلم ها آنالوگ ساخته می شدن ، استپ موشن رو با دوربین های مخصوصی می ساختن . این دوربین ها می تونست از حرکات عکس بگیره و این عکسا رو پشت سر هم نشون بده و یه استپ موشن بسازه . اما این روزها و با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن دوربین ها ساخت استپ موشن هم خیلی راحت شده و هر کسی می تونه با یه دوربین عکاسی یا فیلم برداری و یا وبکم حتا و یه کامپیوتر انیمیشن استپ موشن بسازه .
روزای اولی که کامپیوتر خریده بودم و با کامپیوتر آشنا شده بودم یه نرم افزاری به اسم talk it که متون انگلیسی رو با صداهای مختلف می خوند رو روی سیستمم نصب کرده بودم . این برنامه خیلی برام جالب بود و حتا توش فینگلیش می نوشتم و یه جورایی متنو برام فارسی می خوند ! شاید اون زمان talk it یکی از بهترین برنامه ها برای تلفظ زبان انگلیسی بود و با امکانات خوبی که داشت روی کامپیوتر های اون زمان زیاد دیده می شد .
ولی با پیشرفت برنامه نویسی ، نرم افزارهای قوی تری تولید شدند که تلفظ خیلی دقیق تر و بهتری رو ارائه کردند . الان دیگه می شه گفت نرم افزار دیکشنری ای وجود نداره که امکان تلفظ نداشته باشه و همه ی دیکشنری ها قابلیت تلفظ با صداهای مختلفی مثل زن و مرد رو دارن و توی تلفظ هم می شه گفت دیگه هیچ خطایی ندارن و بدون خطا می تونن یه متن رو با تلفظ دقیق بخونن .
برای من خیلی جالب بود که چرا چنین برنامه ای برای متون فارسی ساخته نشده و چرا برنامه نویس ها به فکر ساخت همچین برنامه ای نیفتادن . البته شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که نوشتن همچین برنامه ای رو برای زبون فارسی سخت کرده وجود فتحه و کسره و اینجور واج ها باشه که توی کلمه نوشته نمی شن و برای کامپیوتر قابل تشخیص نیست که بالای چه حرفی باید فتحه بزاره و یا پایین چه حرفی باید کسره بزاره !
برای همین برنامه نویس ها برای تلفظ دقیق کلمات فارسی مجبور می شن کلی کلمه با تلفظ صحیح رو به سیستم معرفی کنن و این کار نوشتن یک خواننده ی متن فارسی رو پیچیده می کنه . البته کار نشد نداره و من امروز با اولین برنامه ی خواننده ی متون فارسی به اسم پارس خوان آشنا شدم .
پارس خوان دو روز قبل به طور رسمی معرفی شد و برای دانلود به صورت رایگان روی اینترنت قرار گرفت . ممکنه در خوندن متن به نمونه های خارجی نرسه ولی همین که اولین قدم برای این کار برداشته شده خیلی خوبه . توی این نرم افزار شما می توانید صدای پخش شده رو هم ضبط کنید و سرعت خوندن رو کم یا زیاد کنید .
شاید الگوریتمی که برای نوشتن این برنامه در نظر گرفته شده با الگوریتم نمونه های خارجی فرق داشته باشه ، ولی همین که یه برنامه نویس ایرانی پیشقدم شده و همچین برنامه ای نوشته جای تشکر داره . هر چند که شاید در تلفظ برخی کلمات مشکل داره و بعضی از حروف رو توی بعضی کلمات تلفظ نمی کنه ولی سرآغاز راهیه که باید خیلی زودتر شروع می شد . من به عنوان عضو کوچیکی از خانواده ی بزرگ فارسی زبانان از حمید رضا نیرومند که برنامه نویس این نرم افزار بوده خیلی تشکر می کنم و امیدوارم روی نرم افزارش بیشتر کار کنه و بتونه یک خواننده ی متن فارسی بدون مشکل بنویسه . هر چند که این کار نیاز به حمایت داره و همه ی ما باید از اینجور پروژه ها حمایت کنیم که ادامه پیدا کنند .
پارس خوان می تونه آغاز راهی برای تمام برنامه نویس های فارسی زبان باشه که به فکر تولید همچین برنامه ای بیفتن و بتونیم به زودی یه فارسی خوان حرفه ای داشته باشیم . سایت رسمیه نرم افزار parskhan.aftab.cc هست . پارس خوان رو می تونید از اینجا دانلودش کنید و یا توضیحات بیشتری دربارش همونجا بخونید ( یک نمونه ی ضبط شده ی صدای این برنامه هم توی همون صفحه موجوده ) .
پ.ن : من نمونه ای شبیه این تا به حال ندیدم و فکر نمی کنم تولید شده باشه . ولی اگه کسی برنامه ی دیگه ای شبیه به این رو می شناسه که می تونه متون فارسی رو بخونه معرفیش کنه
پارسال توی همین روزا بود که جنتلمن رو ساختم ، قبلش توی بیک ماک می نوشتم ولی جنتلمن رو ساختم که شخصی تر بنویسم و فضاش مثل بیک ماک خیلی خشک و رسمی نباشه . شاید اون اوایل خیلی آشفته می نوشتم و نوشته هام نظمی نداشت ولی کم کم یه روند خاصی برای نوشتن پیدا کردم و اگه نوشته هام رو خونده باشید می بینید درباره ی همه چی که توش تخصص دارم می نویسم و سعی می کنم خیلی هم آشفته نباشن .
توی این یه سال خیلی اتفاقات زیادی برای جنتلمن افتاد . از هک سرور قبلی که منجر به تغییر سرور شد گرفته تا همین اواخر که به خاطر مشکلات دامنه ۱ هفته ای جنتلمن در دسترس نبود . خلاصه هر اتفاقی که افتاد منو ناامید نکرد و جنتلمن رو با چنگ و دندون نگه داشتم !
توی یک سالی که گذشت ۱۰۷ تا پست نوشتم که اگه بخوایم میانگین بگیریم تقریبن هر ۳ روز یه پست نوشتم . توی این پستام مطلب بچه ناف تهرون کیه خیلی سر و صدا کرد و پرخواننده ترین مطلبم شد . تاثیرش رو می تونید با جستجوی کلمه ی “بچه ناف تهرون کیه” توی گوگل ببینید . البته درسته که خیلی از وبلاگا یا وبسایتا این مطلب رو به اسم خودشون در کردن و اسمی از منبع نیاوردن ولی این امر توی وبلاگستان فارسی عادیه و من زیاد از این کار ناراحت نشدم و فقط می تونم آرزو کنم یه روزی کپی رایت توی وبلاگستان فارسی رعایت شه و هر کسی که مطلبی رو از جایی کپی می کنه لا اقل منبع رو ذکر کنه و یا اگرم ذکر نمی کنه کپی رایت رو از روی تصاویر همراه متن بر نداره و آدرس سایت خودش رو جا گذاری نکنه ! در کنار بازتاب خیلی مثبتی که اون پستم داشت چند نفر هم از این مطلب ناراحت شده بودند که ناراحتیشون رو توی تالارهای گفتمان و وبسایت های دیگه مطرح کرده بودن و کسی که مطلب رو نقل کرده بود نمی تونست جواب قانع کننده ای بده . ای کاش میومدن و توی وبلاگ خودم ناراحتیشون رو مطرح می کردن که من توضیح بدم هدفم از نوشتنش چی بود و اصلن قصد توهین نداشتم .
اما در کنار پر خواننده ترین مطلبم ، بیشترین ورودی از موتورجستجوها به جنتلمن در پی جستجوی عبارات مربوط به swish max بود و خوشحالم که وبلاگم یه منبع خیلی کوچیک برای آموزش این برنامه شده و چند نفری هم سوالاتی در این باره ازم پرسیدن و به همشون تا اونجا که تونستم جواب دادم . اگرچه ۳ ماهی هست که به خاطر یه سری مشکلات نرسیدم آموزش جدیدی بنویسم ولی قول می دم تابستون چند سری دیگه از آموزش این برنامه رو بنویسم و خیلی دوست دارم آموزش یه برنامه ی دیگه رو هم شروع کنم که هنوز تصمیمی در خصوص اینکه چه برنامه ای باشه نگرفتم .
جنتلمن جز اولین وبلاگایی بود که خبرنامه پیامکی رو وارد وبلاگستان فارسی کرد . هر چند با اینکه ارسال این پیامک ها برای فرستنده هزینه داره و شاید هر وبلاگی دوست نداشته باشه چنین امکانی رو به وبلاگش اضافه کنه ، ولی همین که می بینم خوانندگان وبلاگم مشتاقن که با پیامک از بروز رسانی وبلاگ آگاه بشن و روز به روزم بیشتر می شن کلی خوشحالم .
به مناسبت تولد جنتلمن دو تا اتفاق توی وبلاگ رخ داده . یکی اینکه تصمیم گرفتم تصاویر بالای وبلاگ یا همون هِدِرها ، که به مناسبت های مختلف عوض می کنم رو جایی آرشیو کنم و شما می تونید از این به بعد اینجا آرشیو این هدرها رو ببینید و خبر بعدی هم اینکه به زودی یه بخشی با عنوان خزانه داری قراره درست کنم که مربوط به انتشار آگهی توی وبلاگه و طی یکی دو هفته ی آینده این بخش رو هم افتتاح می کنم . البته با اینکه شاید خبرش رو از یکی دو ماه قبل با گذاشتن آگهی های کلیکی یه جورایی دادم ، ولی به زودی توی یه بخش مجزا هدفم رو از تشکیل این قسمت می نویسم و یه سری بخش های دیگه هم قراره توی خزانه داری اضافه کنم که در آینده خواهید دید … .
از حمایت های خیلی خوب شما عزیزان و خوانندگان خوب جنتلمن هم که با کامنت گذاشتن و اشتراک گذاری مطالبم ( هر چند بدون منبع ! ) من رو مشتاق تر می کنید که بیشتر بنویسم تشکر می کنم و امیدوارم بتونم سال های سال با شما توی جنتلمن دور هم لحظات خوبی رو بگذرونیم .