آب در کل وبلاگستان مایه ی حیات شد
لینک کوتاه

امروز ۱۵ اکتبر یا همون ۲۳ مهر ، روزیه که قراره تمام وبلاگ نویسای دنیا درباره ی یک موضوع واحد مطلب بنویسن . این موضوع توسط کمپین Blog Action Day هر ساله مطرح می شه و وبلاگ نویسان دنیا سعی می کنن یه پست هر چند کوتاه ، درباره ی اون موضوع بنویسن . موضوع امسال این طرح ، آب هست و من هم می خوام توی این پستم ، هر چند کوتاه درباره ی این موضوع بنویسم .

یادمه مدتی قبل مستند قبایل ناشناخته یا همون Tribe از بی بی سی پخش شد ، مستندی که به سفر در قبایل افریقایی می پرداخت و زندگی بسیار بد اون قبایل رو به تصویر می کشید . توی اون مستند بزرگترین معضلی که این قبایل باهاش دست و پنجه نرم می کردن مشکل کم آبی بود . مردم مجبور بودند از آب های گل آلود و راکد برای آشامیدن استفاده کنند و آب سالم در اختیار نداشتند .

توی یکی از قسمت های این مستند نشون می داد که مردم برای استحمام به یکی از برکه های راکد اطراف دهکدشون می رفتند و بعد از همون آب هم برای آشامیدن استفاده می کردند ، خیلی از بچه هایی که توی این قبایل زندگی می کردند دارای شکم های ورم کرده و بیماری های گوارشی بودند . آبی که برای آشامیدن و پخت پز استفاده می کردند قهوه ای رنگ و گل آلود بود و برای به دست آوردن همین آب هم باید کلی توی آفتاب داغ به پیاده روی می پرداختند . مجری این برنامه هم فکر کنم یه جورایی تو این قبیله ها بزرگ شده بود ! با اینکه سفید پوست بود ولی خیلی خوب می تونست با مردم اون قبایل کنار بیاد و از آب و غذاهای خام اونها مصرف می کرد . چیزی که برای ما شاید کار خیلی کثیفی به نظر بیاد برای یک سری قبایل افریقایی از روی ناچاری و نبود آب سالم عادت شده . حالا به نظرتون نباید قدر آب تصفیه شده ای که به این راحتی با چرخوندن یه اهرم توی خونمون جاری می شه رو دونست ؟

کشور ما هم جز کشورهای خشک و کویری به حساب میاد و باید در مصرف آب خیلی دقت کنیم . متاسفانه خیلی ها از آب لوله کشی برای شستن ماشین و کوچه و خیابون و … استفاده می کنند و اصلا فکر نمی کنن در بعضی از استان های ما یک همچین آب تمیز و پاکی گیر نمیاد . تصویر زیر رو ببینید :

این آبیست که از شیر یکی از روستاهای استان خوزستان بیرون میاد و مردم باید از این آب برای آشامیدن و پخت و پز استفاده کنند . حالا به نظر شما آیا درسته ما آب تصفیه شده و پاکمون رو برای مصارفی مثل ماشین شستن و … مصرف کنیم و یا اینکه وقتی به حموم می ریم دوش رو باز کنیم و بزنیم زیر آواز ؟ هموطنانمون توی استان های دیگه حسرت داشتن یه لیوان آب تصفیه شده رو دارن و ما … . عکس های بیشتر از این روستا رو می تونید اینجا ببینید .

مشکل کم آبی با گرم شدن زمین در آینده بزرگترهم خواهد شد و خشکسالی بیشتر کشورهای جهان رو فرا می گیره ، در ویکیپدیا به این مساله پرداخته شده که می تونید اینجا بخونیدش ، در قسمتی از این مقاله اومده :

گرم شدن زمین باعث شده ‌است که دمای داخلی یخچال‌های طبیعی واقع در نقاط مختلف جهان از جمله یخچال ‌های واقع در شمالگان ، جنوبگان و چین  افزایش پیدا کند و در نتیجه با آب‌ شدن تدریجی ، حجم زیادی از ذخایر این یخچال ‌ها ذوب شود . این مساله از آنجا حائز اهمیت است که این یخچال‌ها بخش عمده‌ ای از ذخایر آب آشامیدنی جهان را تشکیل می‌دهند . بنابراین منابع آب آشامیدنی سالم رو به کاهش می‌گذارد و احتمال شیوع بیماری‌هایی که از طریق آب آشامیدنی ناسالم شیوع می‌یابن د، بیشتر می‌شود . طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی ، بیماری‌هایی که از تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین ناشی می‌شود ، هر ساله باعث مرگ و میر ۸۰ هزار نفر در کشورهای آسیایی می‌شود .

بیاین با مصرف درست آب به فکر نسل های بعدیمون باشیم . البته بحث کم آبی و خشکسالی و ارتباطش با گرم شدن کره ی زمین یه مقدار تخصصیه و نیاز به بحث و بررسی داره و من شاید نتونم خیلی خوب از عهده ی نوشتنش بر بیام ولی یه سری لینک خوب دراین باره پیدا کردم که خوندنشون خالی از لطف نیست :

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
آنها هم انسان هایی از جنس خودمانند ، دوستشان بداریم …
محرم و شیعیان
به مناسبت تولد استیون هاوکینگ
وقتی تو هم سیگار می کشی !
زندگی تلخ یک قربانی
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
مهرداد گفت :
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ و ساعت ۱:۵۶ ق.ظ

خسته نباشید
بسیار مفید بود

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024