وقتی فرهنگ رانندگی کم باشد
لینک کوتاه

با ذوق و شوق صبح زود از خواب بیدار می شه و همه ی عالم و آدم رو بیدار می کنه و می گه : امروز رفتم تو ۱۸ سال ! تند تند یه صبحونه الکی می خوره و لباساشو تنش می کنه و به مامان باباش می گه : پولی که قرار بود برا تولدم بدید رو بدین که الان بانک ها باز می شن … ! پولو می گیره و به سمت بانک می ره و مبلغ رو در وجه آموزشگاه رانندگی … ، واریز می کنه و بعد فیشش رو می گیره و می ره دفتر اون آموزشگاه . بعد از پر کردن فرم ها و گذروندن کارای اداری ، بهش تاریخ شروع کلاس های آیین نامه و عملی رو می دن و بی صبرانه منتظر رسیدن اون تاریخ می شینه .

خلاصه بعد از گذشت حدود یه ماه و رفتن به کلاس ها و گذروندن جلسه های ۲ ساعته ی تمرین و … ، یه روز میاد که امتحان بده و گواهی نامه بگیره ، از بین ۱۰۰ نفری که اون روز امتحان داشتن فقط ۵ نفر رد می شن و اون و ۹۴ نفر دیگه همه قبول می شن و گواهی نامشون هفته بعد می رسه دم در خونشون !

حالا از امروز به بعد دیگه فکر می کنه شوماخره و صبح تا شب از اینور شهر می ره اون ور شهر و کلی از رانندگی و دست فرمونش خوشش میاد . ضبطش رو ولوم می ده و از بین ماشینا لایی می کشه و ویراژ می ده و خلاصه خیلی حال می کنه … !

امروزه گرفتن گواهی نامه ، وقتی که به سن قانونی رسیدید خیلی راحته و هر کسی با کمترین تجربه در رانندگی می تونه گواهی نامه بگیره . چیزی که گرفتنش تو کشورهای اروپایی و امریکایی خیلی سخته . اما تو ایران به راحتی می شه گواهی نامه گرفت و هر کسی می تونه در کمتر از یه ماه راننده بشه !

داشتن گواهی نامه ، به معنای این که شما می تونید رانندگی کنید ، خیلی خوبه ، ولی وقتی فرهنگ رانندگی وجود نداره و قوانین راهنمایی و رانندگی دقیقا تدریس و رعایت نمی شه ، عملا داشتن گواهی نامه رو بی ارزش می کنه .

رانندگی جدای از مهارت کافی به تجربه هم نیاز داره و چقدر خوبه که ما رانندگی رو از روی اصول و قوانینش یاد بگیریم . نمی دونم برنامه ی Top Gear که به فارسی تخت گاز ترجمه شده رو دیدید یا نه ، یه برنامه ی خیلی خوب که به بررسی ماشین های روز دنیا می پردازه . این برنامه ۳ تا مجریه راننده داره که روی ماشین ها ، هر گونه آزمایشی رو انجام می دن . رانندگی این مجری ها به قدری از روی اصوله که شاید بشه نتیجه گرفت رانندگی علاوه بر تجربه و مهارت به یه دانش علمی هم نیاز داره !

متاسفانه فرهنگ رانندگی در ایران اون جور که باید نهادینه نشده و هر کی هر جور دلش می خواد رانندگی می کنه . اگه اتوبانای ایرانو ۲۰ بانده هم کنن بازم همه ماشینا از ۲ تا لاینه سرعت می رن و ۱۸ تا لاین دیگه خالیه !

اما چرا اینا رو گفتم و هدفم چی بود الان می گم بهتون . متاسفانه مدتیه که رانندگی ما ایرانی ها سوژه ی خنده ی غربی ها شده و اونا کلیپ های رانندگی ایرانی ها رو به عنوان کلیپ خنده دار تماشا می کنن ، یکی از این کلیپ ها که مثل بمب تو یوتیوب و سایت های اشتراک فیلم ترکید این کلیپه که توسط یه خارجی از روی یه پل عابر پیاده تو تهران گرفته شده . عنوان این کلیپ و نظراتی که زیرش دادن رو ببینید ، واقعا که خیلی زشته یه سری خارجی بخوان ما رو این جوری مسخره کنن .

برای ما که ایرانی هستیم و به تاریخ کهنمون می نازیم خیلی زشته که یک سری غربی و اجنبی بخوان ما رو مسخره کنن و به طرز رانندگی ما بخندند . البته اونا که برای دادن گواهی نامه ، طرف رو از هفت خان رستم می گذرونن بایدم به راننده هاشون افتخار کنن ، ولی اینکه بخوان رانندگی ما رو مسخره کنن خیلی زشته و نباید چنین اجازه ای به اونا داد .

بیاین از همین امروز به خودمون قول بدیم که از روی اصول و رعایت قوانین و درست مثل یه انسان جنتلمن رانندگی کنیم تا دیگه هیچ کسی به طرز رانندگی ما نخنده و رانندگی ما رو الگو قرار بدن . البته می دونم این آرزوی بزرگیه و به این زودی ها محقق نمی شه … ولی آرزو بر جوانان عیب نیست . اگه خودمون بخوایم می شه و بهش می رسیم .

پ.ن : اگه برای تماشای این کلیپ مشکل دارید من یه لینک دانلود اینجا ازش پیدا کرم .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
جملات جاده ای
خندیدن به چه قیمتی ؟
تاکتیک های نامه نگاری زیر برگه
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024