وقتی تو هم سیگار می کشی !
لینک کوتاه

بعضی وقتا آدم دوست نداره درباره بعضی چیزا بنویسه یا حتی صحبت کنه ولی نمی تونه ، من وقتی مطلبی برای سیگار که از زبون یه دکتر شنیده بودم رو تو وبلاگم نوشتم یه برچسب هم با عنوان سیگار و قلیون ساختم که بعدا هم دربارش بنویسم ولی نتونستم بنویسم ، راستش حس کردم این یه نوع ورود به حریم خصوصی افراده که بخوایم بگیم شما سیگار بکش یا نکش ، ولی از جهتی هم نوشتن فواید یا ضررهای یه چیز باعث نمی شه که فکر کنیم وارد حریم خصوصی شدیم !

من وقتی دیدم ۳ نفر از کسایی که فکرشونو نمی کردم به سیگار روی آوردن تصمیم گرفتم این مطلبو ادامه بدم و بعضی وقتا توی تگ سیگار قلیون یه سری مطالب بنویسم و این مطالبم هم از روی دلسوزیه و نه چیز دیگه .

اول از همه بیایم ببینیم تعریف سیگار چیه ؟! من تعاریف زیادی از سیگار شنیدم و هر فرد تعریفی که از سیگار می کنه دقیقا علت اعتیادشم تو تعریفش نهفتست . مثلا بعضی ها سیگار کشیدن رو نماد بزرگی می دونن و خیال می کنن اگر سیگار بکشن یعنی بزرگ شدن . این افراد سیگار رو به معنای بزرگی تعریف می کنن و کشیدنش رو هم نماد بلوغ کامل می دونن ، بعضی ها سیگار می کشن که صداشون پخته شه و بتونن خوب صحبت کنن و می گن وقتی سیگار می کشن حس می کنن صداشون خیلی بهتر شده و خیلی به قول خودشون دوبلوری حرف می زنن ! بعضی ها وقتی خیلی تنها باشن روی به سیگار میارن و تعریفشون از سیگار یه همدمه که تو تنهایی باهاشون ، بعضی ها هم سیگار رو نماد شکست می دونن و می گن آدم وقتی تو زندگی شکست بخوره یا ناامید بشه با سیگار می تونه به آرامش و برسه و در اصل تعریفشون از سیگار نماد آرامشه !

خلاصه هر کس سیگار رو به دلیلی که برای خودش داره می کشه و تعریف خاص خودش رو از سیگار داره ، حالا ببینیم سیگار توی ویکیپدیا چه جوری تعریف شده :

سیگار برگ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است که برای «کشیدن دود» آن بکار می‌رود. سیگار به این معنی را فرنگی‌ها سیگارت می‌گویند. و در اصطلاح آنها به آنچه ما سیگار برگ میگوئیم، سیگار اطلاق می‌شود. طرز استفاده آن این طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر دارد) هوا را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌شود. سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگارت را خریداری می‌کنند.

خلاصه تعریف سیگار هر چی که هست و هر کی هر چی تعریفش می کنه بماند ، بیایم ببینیم که چی می شه آدم ها به سیگار اعتیاد پیدا می کنن ، حتما بیشتر شما می دونید که دلیل اینکه افراد به سیگار معتاد می شن نیکوتین توی سیگاره ، نیکوتین یه ماده اعتیاد آوره و یه بار و دوبار هم نداره ، یه درصد خاصیش که وارد بدن بشه اعتیاد رو به همراه میاره ، پس بیخود باخودتون نگید حالا این یه بار رو می کشم بعد دیگه نمی کشم ! بازم ببینید ویکیپدیا چه خوب گفته که :

نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن‌دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه‌های کمتر در گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان وفلفل‌سبز یافته می‌شود. ۰٫۳ تا ۵ درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره‌کش‌ها به کار می‌رود.نیکوتین در اندازه‌های کمتر یک انگیزنده‌های زیستی (محرک‌های زیستی) است و سبب اعتیاد و بسیاری از ویژگی‌های روانی دود تنباکو است.

از مضرات سیگار هم که زیاد گفتن ! من هم اینجا گفتم و نوشتم ولی کو گوش شنوا ! من بازم توی ویکیپدیا یه نکته ی جالب خوندم که بهتره شما هم بخونید :

پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگار دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگار این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگار در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند!

واقعا فکر می کنید این شرکتا دلشون برا من و شما سوخته یا بیشتر به فکر سود و پول خودشونن ؟

باز هم می گم که به من مربوط نیست کی سیگار می کشه و کی نمی کشه و چرا می کشه ! ولی وقتی یکی رو می بینم که داره سیگار و یا حتی قلیون – که بدتر از سیگارم هست رو – می کشه دلم براش خیلی می سوزه ، می دونم که ترکشم سخته ، چون خودم به اینترنت معتادم و فکرشو می کنم کسی که به سیگار معتاد باشه چقدر سخته که ترک کنه ! ولی اگه یه خورده فکر کنید ، می بینید جز ضرر چیزی برای بدنتون نداره و دارین پولاتونو دود می کنین ! البته می دونم که اعتیاد به اینترنتم بده و تو دلتون نگید خودش معتاده می خواد ما ترک کنیم ! ولی ضررهای سیگار کجا و اینترنت کجا ؟! تازه اینترنت کلی جنبه مثبت هم داره که از منفی هاش بیشتره ولی شاید جنبه ی مثبت سیگار نسبت به ضررهاش مثل یه سوزن تو انبار کاه باشه !

خلاصه وقتی امروز اون ۳ تا دوستم رو دیدم که سیگار می کشن کلی دلم براشون سوخت ، همونطورم که اول متنمم گفتم چون به من مربوط نمی شه و اینو حریم خصوصی اون افراد می دونم چیزی بهشون نگفتم و نخواهم گفت ، ولی تو وبلاگم بعد از این ماجرا این پست رو نوشتم که حرف دلم رو به تمام سیگاری ها بگم ، البته این تنها قسمتی از اونه و از این به بعد سعی می کنم درباره ضررهای سیگار و قلیون بیشتر بنویسم .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
دخانیات و ۳ ماده ی مهلک
سیگار و نوجوونی
آنها هم انسان هایی از جنس خودمانند ، دوستشان بداریم …
رمضان و مسلمانان
آب در کل وبلاگستان مایه ی حیات شد
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024