یه لقمه هک جانانه !
لینک کوتاه

نمی دونم متوجه شده بودید یا نه ، ولی دو روزی بود که وبلاگم یه مدل دیگه شده بود و به جای سایت یه صفحه سیاه بالا میومد و یه آهنگ مزخرف پخش می شد و خلاصه همه چیش به هم ریخته بود ! راستش دو روز قبل اتفاق بدی افتاد و سرورهای میهن وب هاست که سایت منم روش بود هک شد و سایت من و بیشتر از ۲۰۰ تا سایت دیگه که همه روی این سرورها بودن هک شدن !

راستش وقتی برای اولین بار سایتم رو باز کردم و این عکس رو دیدم :

شوکه شدم و یه ۱۰ دقیقه ای خشکم زد . اول فکر کردم همه چی پریده و باید از اول شروع کنم ، ولی بعد از اون شک ، سعی کردم اعتماد به نفس پیدا کنم و با خونسردی هر چه تمام رفتم توی اف تی پیه هاستم تا ببینم چی شده ، در کمال خوشحالی دیدم که همه ی فایل های سایتم سر جاشه و همه ی اطلاعت دیتابیسم هم توی جدولاشون بودن ! ولی نمی دونستم چی شده که اون صفحه ی بی ریخت بالا می اومد و نه به خود سایتم و نه به مدیریت سایتم دسترسی نداشتم .

خوشبختانه یکی از دوستام که تو این زمینه وارد بود بهم گفت که دقیقا چه اتفاقی افتاده و من با راهنمایی های اون مشکل رو فهمیدم و متوجه شدم هکر بی شعور چی کار کرده ! برای همین شروع کردم به رفع مشکل ، اولین کاری که کردم این بود که دسترسیم رو به قسمت مدیریت باز کردم ، بعد وردپرسم رو یک بار مجددا به روزش کردم و تمام فایل های مخرب رو پاک کردم و در انتها یه بک آپ آبدار گرفتم و سریعا سرورم رو عوض کردم و بک آپ رو روی اون پیاده سازی کردم و تا الانم که دارم این ماجرا رو می نویسم داشتم قشنگ همه چی رو بررسی می کردم که دیگه مشکلی وجود نداشته باشه !

الان جنتلمن کاملا پاک سازی شده و روی یه سرور خفن نصبه و فکر نمی کنم دیگه از این مشکلا پیش بیاد ! ولی برای شماها که هر لحظه ممکنه این اتفاق براتون بیفته چند تا نکته هست می گم که همش رو انجام بدید تا کمتر در معرض این جور هک ها قرار بگیرید :

  • پسورد سیستم مدیریت محتواتون رو حتما امن انتخاب کنید . یعنی توش هم از عدد استفاده کنید هم از حروف بزرگ و هم از حروف کوچیک و هم از کارکترهایی مثل :/ ، ! ، @ ، & و … تا مدیریت محتواتون در معرض خطر قرار نگیره . ( خوشبختانه پسورد من چون این ویژگی ها رو داره ، هکر محترم نتونست به مدیریت من دسترسی پیدا کنه ! )
  • سطح دسترسی به فایل ها و فولدرها رو همیشه روی عدد ۶۴۴ نگه دارید و تنها در مواقع ضروری به ۷۷۷ تغییر بدید و دوباره به ۶۴۴ برگردونید ( کاری که من نکردم و هکر تونست یه سری از فایل هام رو تغییر بده ! اگه سطح دسترسی رو روی ۶۴۴ تنظیم می کردم نمی تونست به این راحتی ها سایت من رو روی اون سرور هک کنه ! )
  • تا اونجایی که ممکنه پسورد مدیریت رو روی سیستم ذخیره نکنید و هر بار اونو وارد کنید . حتی اگه کامپیوتر شخصی خودتونم هست این کار رو تا حد ممکن انجام ندید ( من همیشه این کار رو می کنم و اصلا پسوردهام رو روی سیستم شخصی خودم ذخیره نمی کنم ! )

خلاصه با رعایت همین چند تا نکته ساده امکان هک شدن سایت شما دربرابر حمله هکرها خیلی کم می شه و هکر حتی اگه بتونه کل سرور رو هک کنه احتمال اینکه بتونه سایت شما رو هم هدف قرار بده کمه .

امیدوارم هیچ وقت از این اتفاقا برای وبسایت یا وبلاگ شما پیش نیاد و اگرم اومد مثل من در کمال خونسردی شروع کنید به پیدا کردن مشکل و از بین بردنش .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
وقتی یه ایده جایگزین دیتابیس شود
رمز عبورتون رو امن کنید
از سایتتون بک آپ بگیرید
جاسوسی در OOVOO
با ویروس کدباز monda ، شما هر کسی رو می تونید هک کنید !
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024