تولد یک مبتکر
لینک کوتاه

امروز ۱۲ ژانویه ( ۲۲ دی ) است ، درست در ۵۴ سال قبل یعنی ۱۲ ژانویه سال ۱۹۵۷ در امریکا فردی به دنیا اومد که خیلی از ما شاید اسمش رو هم نشنیده باشیم ، ولی قطعا کارهاش رو دیدیم و در زندگی خودمون هم تاثیرش رو حس کردیم . امروز تولد جان لستر کارگردان و تهیه کننده ی بهترین انیمیشن های دنیاست . فردی که با نبوغ و خلاقیتی که داشت در صنعت انیمیشن انقلاب بزرگی رو به وجود آورد و بهترین انیمیشن های دنیا رو تولید کرده .

لستر کارگردان و تهیه کننده ی بیشتر انیمیشن های استودیو پیکسار است و اولین انیمیشنی که در این استودیو کارگردانی کرد انیمیشن کوتاه Luxo Jr بود که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد و داستان ۲ چراغ مطالعه رو توصیف می کنه که یکی از اونها کوچیکتر و شیطون هست و با توپ بازی برای چراغ مطالعه ی بزرگتر مزاحمت ایجاد می کنه . بعد از ساخت این انیمیشن و اینکه پیکسار تونست قدرت خودش در تولید انیمیشن های سه بعدی رو نشون بده ، این چراغ مطالعه نماد استودیو پیکسار شد و همه ، پیکسار رو با اون چراغ مطالعه می شناسن .

شاید معروفترین و بهترین کاری که لستر تا به حال کارگردانی کرده انیمیشن داستان اسباب بازی باشه که در زمان اکرانش در کل دنیا مثل بمب ترکید و سبک جدیدی از انیمیشن رو به وجود آورد . انیمیشنی که قبلا هم اینجا دربارش نوشته بودم .

یکی دیگه از انیمیشن هایی که لستر کارگردانی کرد انیمیشن Cars یا همون ماشین ها بود که در سال ۲۰۰۶ اکران شد و مثل کارای دیگه ی پیکسار یه انقلاب دیگه به وجود آورد . در این انیمیشن برای اولین بار بود که چشم ماشین ها شیشه ی جلوی اونها فرض شده بود و این موضوع باعث شد انیمیشن های سنتی ای که چراغ ها رو چشم ماشین ها می دونستن از رده خارج شن و بعد از این انیمیشن دیدیم که بیشتر انیمیشن هایی که در اونها ماشین حضور داشت ، چشم ها روی شیشه ی ماشین قرار داشت . این نشان از نبوغ و خلاقیت لستر داره و اینکه همیشه دوست داره نوآوری و ظرافت رو تو کاراش رعایت کنه .

البته لستر انیمیشن های دیگه ای رو هم کارگردانی کرده که من در زیر لیست اون ها رو آوردم :

  • Luxo Jr – لاکسو جونیور(۱۹۸۶)
  • Red’s Dream – دنیای قرمز (۱۹۸۷)
  • Tin Toy – اسباب بازی حلبی (۱۹۸۸)
  • Knick Knack – نیک نک (۱۹۸۹)
  • Toy Story – داستان اسباب بازی (۱۹۹۵)
  • A Bug’s Life – زندگی یک حشره (۱۹۹۸)
  • Toy Story 2 – داستان اسباب بازی ۲ (۱۹۹۹)
  • Cars – ماشین ها(۲۰۰۶)

لستر تهیه کننده ی یه سری انیمیشن هم بوده که لیست اونا رو هم آوردم :

من فقط لیست انیمیشن هایی رو آوردم که لستر اونا رو توسط پیکسار ساخته ، با توجه به اینکه دیزنی و پیکسار با هم همکاری می کنن ، ولی انیمیشن های دیگه ای هم هست که لستر اونها رو فقط برای دیزنی ساخته . که شاید شاخص ترینش و جدیدترینش انیمیشن Meet The Robinsons با همون ملاقات با خانواده ی رابینسون باشه . شما لیست کاملتر انیمیشن های ساخته شده توسط لستر رو می تونید اینجا ببینید .

به جان لستر لقب دیزنی معاصر دادند و انیمیشن های اون قطعا روی زندگی خیلی از ما تاثیر داشته . وقتی برای اولین بار انیمیشن در جستجوی نمو رو دیدیم شاید ناخدا آگاه جذب فضا و سبک خارق العادش شدیم . با زندگی یک حشره به دنیای مورچه ها رفتیم و با داستان اسباب بازیش سری به گنجینه ی اسباب بازی هامون زدیم . لستر در حال حاضر مشغول کارگردانی انیمیشن Cars 2 یا همون ماشین های ۲ هست که قراره ژوئن امسال اکران بشه . تولد این مبتکر دنیای انیمیشن رو به تمام انیمیشن دوستان ، مخصوصا دوستداران انیمیشن های پیکسار تبریک می گم .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
بهترین هدیه
روز و شب پیکسار !
پیرزن و مرگ
پیکسار و داستان اسباب بازی
بازی وبلاگی من تحریم می کنم !
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
hadi گفت :
جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ و ساعت ۳:۰۷ ق.ظ

سلام و خسته نباشند
نمیخوام ارزش کار جناب لستر رو پایین بیارم ! ولی مثل اینکه این انیمیشن اولین انیمیشنی نبود که چشمها رو چسبوند به شیشه بلکه اولیش “سوزی ماشین کوچولوی آبی” بود محصول ۱۹۵۲ دیزنی
منبع : http://www.todayanimation.com/1390/03/سوزی-ماشین-کوچولوی-آبی/

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ و ساعت ۴:۳۱ ق.ظ

من اون انیمیشن رو ندیده بودم … مرسی که معرفی کردید … البته اون دو بعدی بود ولی به نظر من هم معلومه پیکسار توی ماشین ها یه جورایی از این انیمیشن ایده گرفته 😀

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024