لودینگ ها در swish max – قسمت دوم
لینک کوتاه

توی قسمت اول لودینگ ها در swish max نوشتم که چه جوری می تونید یک لودینگ متنی بسازید و همونطور که گفتم قراره ایندفعه درباره ی لودینگ های شمارشی بنویسم . یعنی به جای اینکه برای بازدید کننده یک متن نمایش داده بشه ، نمایش اعداد ۱ تا ۱۰۰ رو داشته باشیم و کاربر تا رسیدن این عدد به ۱۰۰ منتظر بمونه . همونطورم که قبلا گفتم روش ساخت این لودینگ با لودینگ قبلی فرق داره و از یه سری کدای دیگه باید استفاده کنیم .

برای شروع همونطور که قبلا گفتم طرحتون رو آماده کنید و در آخر به سراغ لودینگ بیاد ، یعنی کل پروژه رو بدون در نظر گرفتن لودینگ بسازید و در مرحله ی آخر لودینگ رو بهش اضافه کنید . طبق روش قبل برای لودینگ یک Scene بسازید و بعد مراحل زیر رو دنبال کنید .

بعد از ساخت Scene مخصوص لودینگ و آوردنش به اول لیست Scene ها باید داخلش یک Movie Clip بسازید . برای این کار از منوی Insert روی Movie Clip کلیک کنید تا یک Movie Clip داخل Scene لودینگتون ساخته بشه . اسم این Movie Clip رو به یه چیز دیگه مثلا load تغییر بدید .

حالا روی Movie Clip ساخته شده دو بار کلیک کنید تا انتخاب بشه و از منوی Tools ابزار Text Tool رو انتخاب کنید و یک Text بسازید . این متن قراره اعداد ۱ تا ۱۰۰ رو به بازدیدکننده نشون بده و شما می تونید عدد ۰ رو به عنوان پیشفرض بنویسید . چون این عدد ثابت نیست بهتره ۰ رو بنویسید که به نظر بیاد شمارش از ۰ شروع شده . اسم این Text رو می تونید count بزارید و یا هر چیز دیگه . حالا شما یک Scene به صورت زیر دارید :

دیگه نوبتی هم که باشه نوبت برنامه نویسیه و باید یه سری کد رو بنویسید . اول Movie Clip که ساختید و اسمشو load گذاشتیم رو انتخاب کنید و وارد قسمت Script بشید . ( برای آشنایی با قسمت Script بهتره اینجا رو بخونید ) کدهای زیر رو وارد کنید و بعد در ادامه می گم باید چه تغییراتی بدید :

onFrame (2) {
stop();
}
onFrame (4) {
setLabel(“preload”);
}
onFrame (5) {
var percentLoaded:Number = Math.ceil((_parent.getBytesLoaded() / _parent.getBytesTotal()) * 100);
if (percentLoaded >= 99) {
this._visible = false;
gotoSceneAndPlay(“PROJECT”, 1);
this.stop();
} else {
count.text = percentLoaded;
prevFrameAndPlay();
}
}

توی کد بالا همونجوری که می بینید در فریم های ۲ و ۴ و ۵ یک سری دستورات رو تعریف کردیم . توی فریم ۲ گفتیم که پروژه Stop کنه ، توی فریم ۴ یک Label به اسم preload تعریف کردیم و در فریم ۵ دستورات بارگزاری رو نوشتیم . در خط اول این دستورات ، فرمول محاسبه ی ۱ تا ۱۰۰ رو تعریف کردیم و در خط دوم یه دستور شرطی نوشتیم و گفتیم که اگه بارگزاری تموم شد چی بشه و اگر تموم نشد چی بشه ! در این دستور جایی که کد gotoSceneAndPlay نوشته شده رو باید با توجه به پروژتون تغییر بدید . توی این قسمت تعریف شده که وقتی بارگذاری تموم شد کدوم Scene شروع به پخش کنه که در اینجا نام Scene پروژه ی من PROJECT هست و تعریف کردم که پس از باگزاری به سمت این Scene بره و از فریم ۱ شروع به پخش کنه . اگر شما اسم Scene پروژه ی اصلیتون چیز دیگه ای هست اینجا رو متناسب با اون تغییر بدید . در خط اول قمست “وگرنه” دستور شرطی یا همون else نوشته شده count.text = percentLoaded که در اصل تعریف شده عدد بارگراری روی کدوم Text نشون داده بشه و همونطور که در بالا اسم Text بارگزاریم رو count گذاشتم گفتم که روی این Text نشونش بده . اگر شما اسم دیگه ای براش انتخا کردید این قسمت رو هم تغییر بدید .

وقتی کد بالا رو نوشتید و تغییرات رو انجام دادید روی Scene مربوط به لودینگتون که ما اسمش رو loading گذاشتیم کلیک کنید و کدهای زیر رو در قسمت Script این قسمت بنویسید :

onFrame (1) {
preloader._visible = true;
preloader.gotoAndPlay(“preload”);
}
onFrame (2) {
stop();
}

توی دستور بالا هم تعریف کردیم که در فریم ۱ اگر بارگذاری انجام نشده بود Label ای که در کد بالا به اسم preload تعریف کردیم رو پخش کنه و در فریم ۲ متوقف بشه . در کل این کد نیاز به تغییر نداره و فقط  اگه اسم Lable رو عوض کردید این کد رو ویرایش کنید .

حالا کار تمومه و بارگزاری شما ساخته شده . شما می تونید برای Text لودینگتون یک فونت قشنگ انتخاب کنید و اندازش رو هم متناسب با پروژتون تغییر بدید و هر جای صفحه که خواستید قرارش بدید . برای زیباتر شدن طرحتون می تونید عبارت هایی مثل ” لطفا صبر کنید ” و یا از این قبیل اضافه کنید و یا از تصاویری مثل ساعت شنی و … استفاده کنید .

در قسمت بعد که طرز ساخت لودینگ نواری رو نوشم و تموم شد ، در یک مبحث جدا طرز ترکیب این لودینگ ها با هم رو توضیح می دم که بتونید این لودینگ رو با نواری و متنی ترکیب کنید و یک لودینگ زیبا داشته باشید .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
لودینگ ها در swish max – قسمت اول
ساخت دکمه در swish max
ساخت پلیر با swish max
به دست آوردن آی پی به وسیله ی php
افکت های swish max
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
bahman kazemi گفت :
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ و ساعت ۷:۱۲ ب.ظ

:> با سلام
بعد از اتمام یک پروژه وقتی آن را با adobe flash باز می کنم به صورت سیاه و سفید پخش می شود.و نوشته هایش نیز سرو ته دیده می شه.
لطفا راهنماییم کن.
با تشکر 😛

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ و ساعت ۱۲:۵۳ ق.ظ

اگر نوشته ی شما رو برعکس و جدا می کنه ( مثلا سلام رو اینجوری می نویسه : م ا ل س ! ) دو تا دلیل داره ، اول اینکه احتمالا نسخه ی swish max شما قدیمیه و از فارسی پشتیبانی نمی کنه که پیشنهاد می کنم حتما آخرین نسخش رو نصب کنید ( +آخرین نسخه swish max ) دلیل دومشم ممکنه از فونتتون باشه . نوشته های فارسی رو باید با فونت هایی که با B شروع می شن توی swish max نوشت ، مثلن B Titr یا B Homa و … .
درباره ی خروجی هم احتمالا باز هم مشکل از نسخه ی swish max شماست . بهتره شما یک خروجی exe از کارتون بگیرید . اگر باز خروجی سیاه و سفید داد مشکل از قدیمی بودن swish max هست و شما باید نسخه جدیدش رو نصب کنید و اگر خروجی رنگی داد و فقط خروجی های swf رو سیاه و سفید می کنه احتمالن مشکل از فلش پلیره و باید فلش پلیرتون رو آپدیت کنید .

پاسخ یه این نظر

amin گفت :
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ و ساعت ۱۰:۰۹ ب.ظ

سلام دوست عزیزمن طبق آموزش شما عملکردم ولی بعد اتمام کار پلی میکنم برنامه این اخطار رو میده
ERROR: Cannot find ‘preloader’
loading, line 2: preloader._visible = true
بایدچه کار کنم؟
پیشاپیش تشکر

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ و ساعت ۱۱:۰۱ ب.ظ

توی وبلاگم ، کدایی که می زارم برای اینکه اچ تی ام ال تصور نشه گیومه ها یعنی ( ” ) به صورت کج نوشته می شن !
مشکل همین گیومه هاست ! توی کدتون گیومه ها رو به صورت اصلی بنویسید و از حالت کج خارج کنید :)

پاسخ یه این نظر

amin گفت :
یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ و ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

بازم سلام متوجه این موضوع بودم و اونارو درست وارد کردم اما اخطار رو میده و لودینگ کار نمیده

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ و ساعت ۱۰:۵۷ ق.ظ

فکر می کنم توی اسم گذاری لیبیل ها مشکل وجود داره . مثلن من توی خط پنجم از لیبل preload استفاده کردم ببین تو هم این لیبل رو داری ؟ شاید اسمش رو چیز دیگه ای گذاشتی یا اصن نساختیش !

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024