بعد از ۹ سال : COOL 3D وارد می شود
لینک کوتاه

اگه یادتون باشه چند وقت پیش مطلبی نوشتم با عنوان نرم افزارهای فراموش شده ی ULEAD و اونجا یه سری برنامه رو معرفی کردم که دیگه بروز نشده بودن . یکی از اون برنامه ها ULEAD COOL 3D Production Studio بود که وقتی ULEAD اونو تو سال ۲۰۰۲ عرضه کرد دیگه بروز نشد و وقتی هم COREL این شرکتو خرید تولید این نرم افزار رو متوقف کرد .

اما امروز به صورت تصادفی گذرم خورد به سایت کورل و متوجه محصول جدید این شرکت با نام Corel Motion 3D شدم . برام جالب بود که ببینم این برنامه چیه و وقتی چند تا عکس از محیط برنامه دیدم متوجه شدم این همون ULEAD COOL 3D Production Studio دوست داشتنیه که با اسم و ظاهری جدید دوباره داره عرضه می شه !

بعد از ۹ سال از آخرین نسخه ی این برنامه ، اینکه COREL مجددن تولیدش رو با اسم و شکلی نو آغاز کرده برای من خیلی خوشحال کننده بود و من چون با این برنامه خیلی کار می کنم و بیشتر انیمیشنام با این برنامه ساخته شدن ، خیلی از این بابت خوشحال شدم .

اما دلیل اینکه چرا COREL مجددن تولید این نرم افزار رو شروع کرده به نظر من چند چیزه :

  • وقتی شرکت یولید هنوز به کورل فروخته نشده بود و نرم افزار COOL 3D هنوز توسط  یولید ، تولید می شد ، همزمان با عرضه ی ULEAD COOL 3D Production Studio 1.0 شرکت یولید توی نسخه ی جدید Video Studio پشتیبانی از فایل های این نرم افزار رو هم قرار داد ، یعنی شما می تونیستید به راحتی یک انیمیشن یا طرح یا گرافیکی خاصی رو که با COOL 3D تولید کردید ، بدون رندر کردن و خروجی گرفتن ، مستقیم توی Video Studio باز کنید و اونو با فیلمتون ترکیب کنید . بعد از اینکه سهام یولید توسط کورل خریداری شد ، نرم افزار Video Studio هم به خاطر کاربرای زیادی که داشت با شکل و امکاناتی جدید همچنان توسط کورل تولید شد و کورل هم مثل یولید توی همه ی نسخه های این برنامه امکان پشتیبانی از فایل های COOL 3D رو قرار داده بود ، این پیوندی که Video Studio با COOL 3D برقرار کرده بودند باعث شده کورل دوباره به فکر تولید این برنامه بیفته و اونو با اسم و فرمی جدید دوباره عرضه کنه .
  • COOL 3D با ساختار ساده ای که نسبت به سایر نرم افزار های انیمیشن سازی داره باعث شده هر کسی بتونه با این برنامه کار کنه ، کورل هم نسخه ی جدید رو بدون تغیر دادن ساختار داخلی و فقط با تغیر پوسته و ساختار ظاهری عرضه کرده تا موفقیتی که در COOL 3D Production Studio بود در این نسخه ی جدید هم به وجود بیاد .
  • کورل از نظر تولید نرم افزارهای گرافیکی خیلی مشهوره و هر طراح و گرافیستی حتمن در کنار کار با برنامه هایی مثل Photoshop با CorelDRAW هم سر و کار داره . کورل در کنار اینگونه نرم افزارهای طراحی و گرافیکی ، جای یه نرم افزار سه بعدی رو خالی دونسته و برای همین به عرضه Corel MotionStudio 3D روی آورده .

نرم افزار Corel MotionStudio 3D درسته که از نظر ظاهر خیلی با ULEAD COOL 3D Production Studio تفاوت داره ، ولی امکان جدیدی نسبت به COOL 3D Production Studio نداره و فقط یک سری افکت جدید به برنامه اضافه شده . احتمالن کورل خواسته تا این برنامه رو کاملن شبیه نسخه ی ۹ سال پیشش عرضه کنه و پس از جلب مشتری ، امکانات جدیدی رو واردش کنه .

نرم افزار COOL 3D Production Studio یا بهتره از اسم جدیدش استفاده کنم یعنی MotionStudio 3D در کنار نکات خیلی مثبت و خوبی که داره یک سری نکات ضعفم داره که به نظرم کورل در نسخه های بعدی ممکنه این نقاط ضعف رو برطرف کنه :

  • نورپردازی توی این برنامه خیلی ضعیفه ، درسته که امکانات نورپردازی داره ولی سایه ای به اجسام نمی ده و امکان تعریف نقاط نوری محدودی داره .
  • امکان اسکلت بندی کارکتر خیلی ضعیفه و مثل سایر نرم ازارهای انیمیشن سازی خیلی خوب نمی شه شخصیت رو اسکلت بندی کرد و ساختاری خمیری به شکل داد .
  • بافت دادن به اشیا نسبت به سایر برنامه ها ضعیفه و نمی شه خیلی خوب بافت حرفه ای طراحی کرد ، در مبحث بافت های شیشه ای هم خیلی ضعیفه و بافت های شیشه ای ساده ای رو می شه باهاش طراحی کرد .

یکی از نرم افزارهای خوبی که به نظرم از نظر ساختار نزدیک به MotionStudio 3D هست ، نرم افزار Swift 3D محصول شرکت electricrain هست . این برنامه از نظر نقاط ضعفی که گفتم قوی تر عمل کرده و خیلی از این ضعف ها رو نداره ، ولی یک سری از امکاناتی که توی MotionStudio 3D هست ، مثل تعریف دود و باران و … رو هم نداره ، کلن اگه بشه این دو تا نرم افزار رو با هم ترکیب کرد خروجی خیلی خوبی به دست میاد و می شه یک نرم افزار قوی انیمیشن سازی رو داشت .

نسخه ی اول MotionStudio 3D که به تازگی منتشر شده رو می تونید از اینجا و یا اینجا دانلود کنید ، صفحه ی اصلی این برنامه هم توی سایت کورل اینجاست . امیدوارم کورل توی نسخه های بعدی این برنامه امکانات خوبی رو اضافه کنه و بتونه وارد رقابت با سایر نرم افزارهای انیمیشن سازی بشه .

پ.ن : همیشه خیلی دوست داشتم آموزش های کوتاهی از COOL 3D بنویسم ، ولی چون این برنامه خیلی قدیمی بود و شاید بیشتر شما دوست داشته باشید با برنامه های جدیدتر کار کنید از نوشتنش منصرف شدم ، ولی با عرضه ی این نسخه ی جدید به احتمال خیلی زیاد آموزش هایی ازش رو به زودی شروع کنم .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
نرم افزارهای فراموش شده ی ULEAD
آموزش MotionStudio 3D ( مقدمه )
چرا به جای نرم افزارای ادوبی بیشتر از کورل استفاده می کنم ؟!
SWiSH Max 4 هم رسید
یه پادکست خوشمزه بسازیم !
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
Esi گفت :
دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ و ساعت ۱:۱۳ ق.ظ

ممنون و متشکر از معرفی این برنامه منم خیلی دنبال ورژن جدید ULEAD COOL 3D Production Studio بودم که حالا به لطف شما پیداش کردم ، ممنون می شم اگه آموزشی در مورد این نرم افزار گذاشتی منو باخبر کنی .
آدرس ایمیلم رو هم که دارین .
بازعم ممنون

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
پنج شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ و ساعت ۲:۲۶ ق.ظ

آموزش خاصی به زبون فارسی فکر کنم برای این برنامه اصن وجود نداره ! من هم تازه شروع کردم به نوشتن آموزشش که با تگ آموزش MotionStudio 3D می تونی اونا رو بخونی .
توی سایت کورل ( http://www.corel.com ) هم می تونی به قسمت MotionStudio 3D بری و اونجا هم یه سری ویدیوی آموزشی کوتاه که بیشتر جنبه ی تبلیغاتی داره رو هم ببینی .
کلن برنامه ی خیلی پیچیده ای نیست و اگه یه خورده سابقه ی کار با نرم افزارهای سه بعدی رو داشته باشی با این هم می تونی کار کنی .

پاسخ یه این نظر

ladylove گفت :
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

ممنون من دارم با cool لوگو میسازم و کارام هم خیلی مهمن الان چون جای معتبری پخش میشن
این پستت خیلی به دردم خود. مطمئنا ثوابشو میبری . مرررررررررسی

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024