یه پادکست خوشمزه بسازیم !
لینک کوتاه

قبلن درباره ی پادکست و اینکه پادکست چیه مطلبی نوشته بودم که می تونید اینجا بخونیدش . ولی امروز می خوام درباره ی اینکه چجوری می شه یه پادکست خوب ساخت بنویسم و ویژگی های یک پادکست حرفه ای رو بگم . خیلی ها دوست دارن زیر پست هاشون یک پادکست بزارن و نمی دونن چجوری باید این کار رو بکنن ! یک پادکست حرفه ای حتمن هم نباید با برنامه های حرفه ای ساخته شده باشه و باید فقط یه سری ویژگی خاص داشته باشه که بهش می پردازم ! اگه پادکستتون ویژگی های یک پادکست حرفه ای رو داشته باشه برای شنونده مهم نیست که بدونه با چه برنامه ای شما این پادکست رو ضبط کردید ، پس زیاد به حرفه ای بودن تجهیزات و نرم افزارها توجه نکنید .

چجوری صدامون رو ضبط کنیم ؟

خیلی ها خیال می کنن برای ضبط صداشون نیاز به میکروفون های آنچنانی و تجهیزات صوتی قوی دارند ، درسته که این امکانات به کیفیت صدا خیلی کمک می کنه ولی برای ساخت یک پادکست ساده می تونید خیلی راحت صداتون رو با هدست یا میکروفن های ساده ضبط کنید و بعد نویزهای احتمالی رو از روش بگیرید . برای ضبط و ادیت صدا هم برنامه های زیادی هم وجود داره ، ولی من پیشنهاد می کنم که با نرم افزار Corel Video Studio این کار رو بکنید . درسته که این برنامه برای ویراش فیلمه ولی امکانات لازم برای ساخت پادکست هم داره و خیلی هم کار کردن باهاش سادست . فقط یه مشکل داره و اونم اینه که به شما خروجی مستقیم MP3 نمی ده و باید به صورت WAV خروجی بگیرید و با نرم افزارهای دیگه که معرفی خواهم کرد به MP3 تبدیل کنید . حالا چون من Corel Video Studio رو پیشنهاد کردم سعی می کنم کار با این برنامه برای ضبط یک پادکست رو بنویسم و اگه شما کار با نرم افزارهای دیگه رو ترجیح می دید سعی کنید به نکات تکنیکی ای که می گم توجه کنید .

برای شروع ، متن هایی که می خواید توی پادکستتون بخونید رو آماده کنید و چند بار مرورشون کنید که موقع ضبط ، انسجام داشته باشین . مرور متن ها همچنین باعث می شه زمان تقریبی پادکست هم دستتون بیاد و اگه حس می کنید زمانش زیاد یا کمه متن ها رو حذف و یا اضافه کنید . وقتی همه چی آماده شد شروع به ضبط صداتون کنید .

توی نرم افزار Corel Video Studio برای ضبط صدا از بالای نوار ادیت روی دکمه ی Record/Capture Option کلیک کنید ( + ) و در پنجره ای که باز می شه روی گزینه ی Voice-over کلیک کنید . پنجره ای حساس به صدا براتون به نمایش در میاد که وقتی حرف بزنید شروع به حرکت می کنه ، برای ضبط روی Start کلیک کنید و صداتون رو ضبط کنید و هر زمان که خواستید با زدن کلید Space ضبط رو متوقف کنید .

اگه در حین ضبط متوجه شدید میکروفن ، صدای زیادی از محیط رو ضبط می کنه و اصطلاحن نویز زیادی داره ، از توی کنترل پنل به قسمت تنظیمات Sound برید و در اونجا از قسمت Microphone Boost میزان دسیبل صدا رو به صفر برسونید . با این کار صدای خیلی کمی از محیط ضبط می شه .

بعد از ضبط ، نویزها رو چجوری برطرف کنیم ؟

بعد از ضبط اگر دیدید صدای شما هنوز مقدار کمی نویز داره نگران نباشید ! برای این مشکل هم یک سری برنامه تولید شدن که می تونن نویز و صداهای اضافی رو از زیر صداتون پاک کنن . مثل نرم افزار SoundSoup که به نظرم هم سادست و هم خوب می تونه این کار رو انجام بده . توی این برنامه وقتی صداتونو رو باز کردید می تونید با گزینه هایی که در اختیار دارید روی صداتون کار کنید تا یک صدای خام بدست بیاد . البته برنامه های دیگه ای هم برای این کار هست ، ولی به نظرم SoundSoup هم سادست و هم خوب می تونه نویزها رو برطرف کنه .

ویرایش و گذاشتن موسیقی روی صدا

وقتی صدا آماده شد ، نوبت به ویرایش و موسیقی زیر صدا و … می رسه . یه نکته ی خیلی مهم توی گذاشتن موسیقی اینه که سعی کنید اول پادکستتون رو با موسیقی کوتاهی شروع کنید و بعد از پخش ۱۰ تا ۱۵ ثانیه موسیقی ، صداتون رو شروع به پخش کنید . معمولن شنوندگان دوست دارن زودتر برن سر اصل مطلب و اگه موسیقی طولانی باشه از گوش دادن صرف نظر می کنن !

توی برنامه ی Corel Video Studio یک نوار جدا برای گذاشتن موسیقی در نظر گرفته شده ، شما وقتی روی نوارهای ادیت کلیک راست کنید و گزینه ی To Music Track رو بزنید می تونید آهنگ و یا آهنگ های مورد نظرتون رو باز کنید و زیر صداتون قرار بدید . وقتی موزیک رو انتخاب کردید از منوی Option می تونید میزان صدا رو کم یا زیاد کنید . همچنین با همین روش هم می تونید به زیر صداتون افکت های صوتی بدید و پادکستتون رو زیباتر کنید .

همچنین اگر خواستید روی صداتون فیلتر بزارید ، صداتون رو انتخاب و از منوی Option گزینه Audio Filter رو انتخاب کنید و فیلتر مورد نظرتون رو روی صداتون اعمال کنید .

در حین صحبت هاتون هم اگر خواستید صدای موسیقی رو بالا ببرید ، در حد ۱۰ تا ۱۵ ثانیه این کار رو کنید تا رشته ی حرف هاتون از دست شنونده خارج نشه و خسته کننده هم نباشه .

در پایان پادکستتون هم می تونید برای اینکه خستگی شنونده در بیاد ، یه آهنگ یا موسیقی مناسب بزارید تا شنونده خاطره ی خوبی از پادکستتون داشته باشه و به پادکست های دیگتون هم گوش بده .

خروجی پادکست چی باید باشه !؟

خروجی پادکست ها به صورت MP3 روی وبلاگ ها قرار می گیره ، وبلاگ ها برای راحتی شنوندگان یک نسخه ی کم کیفیت تر یا در اصطلاح ۶۴kb هم قرار می دن تا کسایی که اینترنت پرسرعت ندارن بتونن پادکست رو گوش کنن . همونطور که گفتم امکان گرفتن خروجی MP3 توی برنامه ی Corel Video Studio وجود نداره و شما باید اول خروجی WAV بگیرید و بعد با برنامه های دیگه اونو به MP3 تبدیل کنید . برای گرفتن خروجی WAV توی نرم افزار Corel Video Studio ، از بالای صفحه به قسمت Share برید و روی Create Sound File کلیک و فایلتون رو ذخیره کنید .

حالا نیاز به یک برنامه ی Converter دارید که فایل شما رو به MP3 با کیفیت های مختلف تبدیل کنه . برنامه های خیلی زیادی در زمینه ی تبدیل فایل های صوتی و تصویری وجود داره که من به شما Aiseesoft Audio Converter رو پیشنهاد می کنم . توی این برنامه وقتی فایل WAV رو باز کردید گزینه های مختلفی برای تبدیل دارید که MP3 هم جزیشونه ! بعد از انتخاب این فرمت در قسمت تنظیماتش می تونید کیفیت صدا رو تنظیم و ازش خروجی بگیرید .

حالا چجوری پادکست رو توی وبلاگمون بزارم ؟

حالا که تونستید یه پادکست بسازید باید اونو تو وبلاگتون قرار بدید . معمولن پادکست هایی که توی وبلاگ ها قرار می گیرن علاوه بر امکان دانلود ، امکان پخش آنلاین هم دارن ، پلیرهای فلشی برای این کار طراحی شدن و کاربران به وسیله ی اون پلیرها می توانند پادکست رو به صورت آنلاین گوش بدن . اگر از وردپرس استفاده می کنید پلاگین های زیادی برای این کار وجود داره ، ولی یکی از معروفترینشون Audio Player هست که بیشتر وبلاگ ها از این پلاگین برای پادکستاشون استفاده می کنن . نمونش رو می تونید در وبلاگ رادیو اخمو یا رادیو علیها ببینید . طرز کار با این پلاگین هم توی صفحه ی دانلودش اومده .

اما اگه از سرویس های دیگه مثل بلاگفا و یا … استفاده می کنید باید از یه پلیر مستقل فلش کمک بگیرید . یعنی بعد از آپلود پادکستتون لینکش رو توی کد خاصی قرار بدید و بعد اون کد رو توی وبلاگتون و زیر پستتون قرار بدید تا پلیر ، زیر نوشتتون نمایش داده بشه . اما اگه می خواهید بدونید چه جوری باید اول یک پلیر خوب انتخاب کنید . پیشنهاد می کنم به سایت www.flash-mp3-player.net برید و یک پلیر انتخاب و دانلود کنید . توی فایل پلیری که دانلود کردید طرز استفاده از اون هم اومده ، ولی برای درک بهتر یک مثال می زنم :

فرض کنید من این پلیر رو انتخاب کردم برای وبلاگم . از قسمت دانلود اونو دانلود می کنم و فایل SWF – که همون پلیر اصلیمون هست – رو یه جا آپلود می کنم . حالا پادکستمم جای دیگه ای آپلود می کنم و همونطور که توی راهنمای پلیر اومده باید کدش رو تولید و اونو توی وبلاگم بزارم :

<object class=”player” type=”application/x-shockwave-flash” data=”http://jentelman.com/player_mp3.swf” width=”200″ height=”20″>
<param name=”movie” value=”player_mp3.swf” />
<param name=”FlashVars” value=”mp3=http://jentelman.com/podcast.mp3&amp;
showstop=1&amp;bgcolor1=999999&amp;bgcolor2=cccccc” />
</object>

  • کد بالا رو طبق راهنمای اون پلیر ساختم . توی خط اول لینک جایی که پلیر رو آپلود کردم و همچنین ابعاد پلیر رو مشخص کردم . همونطور که می بینید آدرس پلیر رو http://jentelman.com/player_mp3.swf فرض کردم و ابعادش رو ۲۰۰ در ۲۰ پیکسل تعریف کردم . شما می تونید بنا به سایز وبلاگتون طول و عرضش رو تغیر بدید .
  • توی خط دوم هم مجددن آدرس پلیر رو تعریف کردم .
  • توی خط سوم آدرس پادکست ، امکاناتی که پلیرم باید داشته باشه و رنگش رو تعریف کردم . همونطور که گفتم توی راهنمای پلیر طرز ساخت کد موجوده ، توی خط سوم کد بالا تعریف کردم پادکستم راهنما نداشته باشه و رنگش هم از طوسی به سمت سفید متمایل باشه .

حالا کافیه کد بالا رو زیر کد مطالب پستمون بزاریم و شاهد پخش آنلاین پادکست باشیم .

پ.ن : توی این مطلب ، خیلی کلی سعی کردم مراحل و طرز ساخت یک پادکست رو بنویسم و به جزئیات زیاد نپرداختم . پیشنهاد می کنم به پادکست های مختلفی که توی اینترنت منتشر می شه گوش کنید تا بتونید چیزهایی که گفتم رو بهتر درک کنید . اگر هم سوالی در مورد چیزهایی که نوشتم دارید بپرسید تا توضیحشو زیر کامنتتون بنویسم . چند تا پادکست خوبم معرفی می کنم که گوش کنید :

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
رادیوی اینترنتی آنلاین بسازید
پادکست چیه و چه کاربردی داره ؟
ساخت پلیر با swish max
صداگذاری و افکت گذاری حرفه ای
ترکیب صداها و زیرنویس ها روی یک فیلم
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
علی گفت :
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ و ساعت ۱۱:۴۵ ب.ظ

سلام . مرسی . خسته نباشی

پاسخ یه این نظر

وحید گفت :
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ و ساعت ۱۱:۵۶ ب.ظ

سلام من از ورد پرس استفاده میکنم افزونه را نصب کردم اما نمیدنم چه طوری با او کار کنم

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۱ و ساعت ۴:۱۳ ق.ظ

وقتی پلاگین رو نصب کردی از قسمت تنظیمات روی Audio Player کلیک کن و تنظیماتشو رو با توجه به وبلاگت تغییر بده . مثلن رنگش رو می تونی عوض کنی و یا طول پخش کننده رو با توجه به عرض وبلاگت تغیر بدی . توجه کن که تیک Replace [audio] syntax حتمن زده شده باشه .
وقتی که تنظیماتش رو انجام دادی حالا باید فایل mp3 رو از قسمت رسانه آپلود کنی . بعد از اینکه آپلود شد لینک فایلت رو کپی کن .
حالا توی متنت و هر جا که خواستی پادکست بزاری با تگ [audio] این کار رو بکن . مثلن من فایل mp3 رو آپلود کردم و بعد از آپلود این آدرس فایلمه : http://jentelman.com/mp3/music.mp3
حالا وقتی متنم رو نوشتم می خوام زیر متن یا وسط متنم پخش کننده رو بزارم که این فایل رو پخش کنه . هر جایی که خواستم این رو می نویسم :
[audio:http://jentelman.com/mp3/music.mp3%5D

پاسخ یه این نظر

donait گفت :
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ و ساعت ۶:۰۵ ب.ظ

با سلام
با تشکر فراوان
مررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررسی
میشه لطف کنی استفاده از نرم افزار swish رو برای تابلو روان توضیح بدی
مثلاً بخواهیم عکس یه تلفن رو وارد نرم افزار کنبم و بهش افکت بدیم
بازم ممنون

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ و ساعت ۱۲:۲۵ ق.ظ

از منوی Insert اگه گزینه ی Import image رو بزنی عکس رو می تونی باز کنی و همونجور که به متن افکت می دی به عکس هم می تونی افکت بدی و از همون افکت ها روی عکس هم استفاده کنی.

پاسخ یه این نظر

soheil گفت :
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۶:۱۵ ب.ظ

درود

میخواستم پادکست+ رو به شما معرفی کنم /سری بزنید و برنامه هارو بشنوید با برنامه هفتگی

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۱۱:۵۶ ب.ظ

مرسی که معرفی کردی
۲ تا از پادکستاتونو گوش دادم خوب بودن … خیلی خیلی موفق باشید و این کارو حتمن ادامه بدید :)

پاسخ یه این نظر

soheil در پاسخ گفت :
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ و ساعت ۱:۳۳ ق.ظ

بسیار بسیار سپاس از شما دوست عزیز

:)

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024