چجوری وبلاگمون رو مجهز به خبرنامه و فید کنیم ؟
لینک کوتاه

قبل از اینکه بنویسم بگم که این مطلب رو در پاسخ به سوال دوستی که کاوشگر خودشو معرفی کرده می نویسم . توضیحاتم رو سعی می کنم در چارچوب سیستم های وبلاگدهی داخلی ، مثل بلاگفا بنویسم و اگه از سیستم های دیگه ای مثل وردپرس استفاده می کنیم علاوه بر این توضیحات از پلاگین ها و روش های دیگه هم می تونید استفاده کنید که سعی می کنم بهش نپردازم . اگر کسی از سیستم های دیگه استفاده می کنه و بعد از خوندن این مطلب باز هم سوال داشت در قسمت کامنت های همین جا بپرسه و من تا اونجایی که بتونم جوابش رو می دم .

آمار دقیقی در دست نیست ، ولی در هر روز ممکنه صدها و یا شاید هزاران وبلاگ و وبسایت تولید بشن و یه نفر گوشه ی همین دنیا بشینه و شروع کنه به وبلاگ نویسی ! مخاطبان این وبلاگ ها هم که ما باشیم با دیدن مطالب یکی از این وبلاگ ها ممکنه علاقمند بشیم و هر روز دوست داشته باشیم مطالب اون وبلاگ یا وبسایت رو بخونیم . اما قطعن فقط همون یه وبلاگ نیست که بخوایم مرورش کنیم و گزینه های دیگه ای هم هست که مشتاقیم مطالب اونها رو هم بخونیم . پس چه جوری می تونیم مطالب این همه وبلاگ رو در کوتاهترین زمان ممکن بخونیم و مرورشون کنیم ؟ یا اینکه اگه خودمون وبلاگ نویسیم ، چه جوری می تونیم خواننده های وبلاگمون رو به دردسر نندازیم و با روش های خیلی ساده تر مطالبمون رو در اختیارش بزاریم تا بخونن ؟ دو تا روش عمده برای این کار هست و من به معرفی این دو روش می پردازم .

استفاده از RSS

یکی از بهترین گزینه ها برای مرور سریع وبلاگ های مورد علاقمون استفاده از RSS هست . من قبلن درباره ی این تکنولوژی و کاربردش اینجا نوشتم و دوباره نمی خوام توضیح بدم ، ولی یه اشاره ی کوچیک می کنم تا متوجه بشید . شما با داشتن آدرس RSS یک وبلاگ یا سایت می تونید اونو وارد یک RSS خوان یا فیدخوان کنید و همیشه از بروز شدن اون وبلاگ از طریق فیدخوانتون آگاه بشید و همونجا مطالب رو سریع بخونید . معمولن وبلاگ نویس ها با توجه به این موضوع ، آدرس RSS شون رو جایی می زارن که در دسترس باشه و کاربرا بتونن به راحتی اون آدرس رو وارد ریدر خودشون کنن و مطالب رو بدون مراجعه به وبلاگ بخونن .

سیستم های وبلاگدهی مثل بلاگفا نیز مجهز به این تکنولوژی هستن و شما با استفاده از تگ <-BlogXmlLink-> توی بلاگفا و یا تگ [cb:blog_rss_href] توی میهن بلاگ می تونید آدرس RSS وبلاگتون رو در اختیار دیگران بزارید . وبلاگ نویس ها برای زیبایی وبلاگشون معمولن لوگوی بزرگی از RSS رو توی جای مناسبی از وبلاگ قرار می دن تا هر کسی راحت بتونه به RSS دسترسی داشته باشه .

اما مشکل بزرگی که RSS ممکنه برای وبلاگ نویسان به وجود بیاره اینه که نمی تونن آمار دقیقی از خواننده های RSS داشته باشن و دقیقن نمی دونن چند نفر از طریق RSS مطالبشون رو می خونن ! برای این کار سایت هایی وجود دارن که به شما برای گرفتن آمار خواننده های RSS کمک می کنن که معروفترین و بهترینش سایت feedburner.com است که توسط شرکت گوگل خریداری و مدیریت می شه و با آدرس feedburner.google.com هم در دسترسه .

اگر می خواید توسط این سایت یک RSS مجزا برای وبلاگتون بسازید که آمار خواننده های فیدتون رو هم در اختیارتون بزاره ، اول از همه یک اکانت بسازید و یا اگه جیمیل دارید با اکانت جیمیلتون وارد سایت بشید و توی صفحه ای که میاد در جای مشخص شده آدرس وبلاگتونو وارد کنید و تیک عبارت  را بزنید و روی Next کلیک کنید .

در مرحله ی بعد عنوان فید و عنوان آدرس دلخواهتون رو بنویسید . عنوانی که برای آدرس دلخواهتون انتخاب می کنید آدرس فید شما رو تشکل می ده ! مثلن اگر واژه ی jentelman رو وارد کنید ، آدرس فید شما به صورت http://feeds.feedburner.com/jentelman می شه .

در صفحه ی بعدی هم طبق توضیحات مراحل را دنبال کنید تا فید شما ساخته بشه . حالا آدرس فید شما به شکلی که تعریف کردید در دسترس هست و می تونید اونو در اختیار بقیه قرار بدید تا از طریق فید مطالبتون رو بخونن . از طریق سایت فیدبارنر هم می تونید آمار دقیقی از خواننده های فیدتون داشته باشید .

استفاده از خبرنامه

خبرنامه یا خبرمایه یکی از قسمت هایی است که معمولن توی بیشتر وبلاگ ها پیدا می شه ، شما با عضویت توی خبرنامه ی یک وبلاگ خاص می تونید همیشه از مطالب و اخبار اون وبلاگ از طریق ایمیلتون آگاه بشید .  خبرنامه ها معمولن از RSS سایت کمک می گیرن و به محض اینکه متوجه بشن RSS سایت تغیر کرده و مطلب جدیدی نوشته شده ، اون مطلب رو برای ایمیل های عضو شده می فرستن . این پروسه به صورت خودکار عمل می کنه و خود سیستم خبرنامه این کار رو انجام می ده . البته یک سری خبرنامه هم هستن که این پروسه رو انجام نمی دن و مدیر سایت باید خودش به صورت دستی برای ایمیل های عضو ، خبرنامه بفرسته که بیشتر توی سایت های رسمی برای اعلام برخی اخبار مهم کاربرد داره .

سیستم های وبلاگ دهی ای مثل بلاگفا متاسفانه فاقد چنین سیستمی هستند و چون امکان افزودن پلاگین رو هم ندارند نمی شه به صورت مستقیم از یک خبرنامه استفاده کرد . سیستم میهن بلاگ در نسخه ی قبلی خودش یک خبرنامه ی داخلی داشت که وقتی از نسخه ی جدیدش رونمایی کرد این قسمت غیرفعال شده بود و هنوزم غیر فعاله !

برای ساخت خبرنامه ای که به صورت خودکار پروسه ی ارسال ایمیل ها روانجام بده باز بهترین گزینه استفاده از همون سایت فیدبارنر هست . اگه طبق مراحل بالا برای وبلاگتون یک فید ساختید در قسمت مدیریت فید ، از بالای صفحه روی گزینه ی Publicize کیک کنید و بعد از منوی سمت چپ روی گزینه ی Email Subscriptions کلیک کنید . در صفحه ای که باز می شه روی دکمه ی Active کلیک کنید تا این سیستم برای شما فعال بشه . سپس سیستم به شما کدی رو می ده که با گذاشتن اون کد داخل وبلاگتون می تونید از کاربرا بخواید تا ایمیلشونو وارد کنن و عضو خبرنامه بشن . تنظیمات دیگه ای هم این قسمت داره که می تونید خودتون ببینید .

سایت وبگذر هم یک سیستم خبرنامه داره که به صورت خودکار عمل نمی کنه و شما باید مطالب رو بنویسید و برای کاربرانتون ایمیل کنید . این سایت به خاطر داشتن سیستم آمارگیرش معروفه و از خبرنامش خیلی زیاد استفاده نمی شه . اگر خواستید می تونید از خبرنامه ی این سایت هم برای ایمیل هایی که گاهی ممکنه ارسال کنید استفاده نمایید .

۲ تا سوال ریزه میزه که ممکنه پیش بیاد !

  • نمی شه بدون عضویت تو این سایتا خبرنامه داشته باشیم ؟

توی سرویس هایی مثل بلاگفا که کاربران محدود به امکانات خاصی هستند که از طرف مدیر براشون تعبیه شده ، امکان چنین کاری نیست . ولی توی سرویس هایی که این امکان رو به صورت پیشفرض به کاربرا می دن و یا امکان نصب پلاگین رو دارن می شه همچین کاری کرد و خبرنامه رو مستقیم گذاشت .

  • این خبرنامه پیامکی که بعضی وبسایتا دارن چی پس ؟

این خبرنامه ها برای ارسال کنندگان هزینه دار هستند و به صورت رایگان قابل استفاده نیستن . مدیرای سایتایی که سایت خودشونو به سامانه های پیامک متصل می کنند ، هم بابت خرید و راه اندازی این سامانه ها باید هزینه بپردازن و هم بابت ارسال پیامک ها .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
گوگل تاک و امکانات بی نظیر
RSS و تحولی در دنیای اینترنت
چجوری یه سایت شخصی داشته باشیم ؟
از سایتتون بک آپ بگیرید
سامانه پیامک مفت و مجانی !
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
روشنک گفت :
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ و ساعت ۱۱:۲۶ ق.ظ

سلام.خیلی خیلی ممنون.واقعا مفید بود.
فقط یه سوال
این لوگو و نشان فید که بالای صفحات نمایش داده میشه برای چیه؟چه کار باید بکنیم/

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ و ساعت ۱۲:۰۶ ب.ظ

اون نماد RSS هست . با RSS می تونی مطالب یه سایت رو از طریق یه فیدخوان یا RSS خوان بخونی . مثلن سایت رو به گوگل ریدر که یه فیدخوان آنلاین هست اضافه کنی و از اونجا سایت رو دنبال کنی ، اینجوری می تونی در عرض چند دقیقه مطالب ۱۰-۲۰ تا سایت رو همزمان بخونی و مجبور نباشی به هر سایت جداگونه سر بزنی !
بهتره این مطلبم رو بخونی : http://www.jentelman.com/4B

پاسخ یه این نظر

صدرا گفت :
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ و ساعت ۶:۲۶ ب.ظ

سلام دوستم سایتت فوقولادست میخواستم کمکم کنی میخواستم تبلیغات بزارم بیت مطالب وبلاگم اما نمیتونم
میتونی راهنماییم کنی؟Www.az09-az09.mihanblog.com

پاسخ یه این نظر

جواد در پاسخ گفت :
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ و ساعت ۱۱:۱۴ ب.ظ

چه مشکلی داری ؟ دقیقن بگو مشکل کجاست راهنماییت کنم :)

پاسخ یه این نظر

MaMal00 گفت :
سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ و ساعت ۱:۱۱ ق.ظ

ممنون مفید بود

پاسخ یه این نظر

نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024