طراحی با اشکال هندسی در MotionStudio 3D
لینک کوتاه

توی مقدمه ای که قبلن درباره ی MotionStudio 3D اینجا نوشتم ، توضیح دادم که این برنامه شامل چه قسمت هاییه و چی کار می شه باهاش کرد . توی این قسمت می خوام نحوه ی طراحی چندتا درخت ساده با اشکال هندسی رو یاد بدم . البته فقط نحوه ی طراحی و رنگ آمیزی سادش رو می گم و چیزی درباره بافت و نورپردازی و این چیزاش نمی نویسم . بعد از خوندن این مطلب می تونید با اشکال هندسی ، طرح های ساده ی دیگه ای مثل خونه ، در ، پنجره و … هم بسازید .

  • طراحی درخت

در تصویر بالا ۳ درخت خیلی ساده که با اشکال هندسی طراحی شده می بینید ، من طرز طراحی درخت اول از راست رو بهتون یاد می دم و بعد از این آموزش شما می تونید ۲ درخت دیگه و یا طرح های ساده ی دیگه با اشکال هندسی رو طراحی کنید .

این درخت همونجور که می بینید از یک کُره و یک استوانه تشکیل شده و طراحیش خیلی سادست . وقتی نرم افزار MotionStudio 3D رو باز می کنید بکگراند پروژه مشکی هست . اول از همه اگه دوست دارید رنگ بکگراند رو عوض کنید از منوهای پنجره ی Attribute Panel روی Background کلیک کنید و رنگ مورد نظرتونو انتخاب کنید . من برای نمایش بهتر از سفید استفاده کردم .

حالا برای طراحی درخت از اشکال هندسی موجود در نوار Object Toolbar کُره یا Sphere را انتخاب کنید .

یک کُره در پروژه طراحی می شه . منوی پنجره ی Attribute Panel شما رو به Geometric Objects منتقل می کنه و توی اون قسمت مقابل Radius عدد ۲۰ نوشته شده . با تغییر این عدد می تونید ابعاد کره رو بزرگ یا کوچیک کنید . ( ما با همون مقدار ۲۰ طراحی می کنیم و نیازی نیست بزرگترش کنیم )

برای تنه ی درخت ، باز منوی اشکال هندسی رو باز کنید و استوانه یا Cylinder را انتخاب کنید . یک استوانه در پروژه ساخته می شه که احتمالن به خاطر تداخلش با کره نمی تونید اون رو ببینید ! برای اینکه استوانه رو به پایین کره بیاریم و تنه ی درخت رو بسازیم ، از نوار ابزار روی آیکون دست یا Move کلیک کنید . ۳ پارامتر X ، Y و Z در مقابل این آیکون وجود داره که هر سه تاش عدد ۰ رو نشون می ده . مقدار پارامتر Y رو کنم کنید و مثلن به -۱۰۰ تغییر بدید . می بینید که استوانه به زیر کره میاد و می تونید اون رو ببینید . با کم و زیاد کردن پارامتر Y می تونید جای ساقه رو مشخص کنید و دقیقن اون رو زیر کره قرار بدید .

حالا برای اینکه بالای تنه رو جمع تر کنیم تا شکل طبیعی تری بگیره ، از منوی پنجره ی Attribute Panel به قسمت Geometric Objects برید . در اینجا سه تا متغیر وجود داره . با تغییر متغیر Radius Top می تونید قطر بالای استوانه رو کم کنید و به شکل دلخواه برسید . متغیرهای بعدی هم به ترتیب قطر پایین و طول استوانست .

تا الان یه درخت بی رنگ درست کردیم . به همین روش می شه درخت های دیگه رو هم طراحی کرد . همونجور که دیدید توی منوی اشکال هندسی ، انواع مدل های هندسی سه بعدی وجود داره که می تونید اون ها رو انتخاب کنید و توی مدل هاتون استفاده کنید ، همچنین دیدید هر شکل هندسی در قسمت Geometric Objects خودش یه سری متغیر داره که با تغییر اونها می شه ابعاد شکل رو تغییر داد . ابزار دست یا Move هم برای جا به جا کردن این اشکال در محیط استفاده می شه .

  • رنگ آمیزی اولیه

برای رنگ آمیزی طبیعی تر توی MotionStudio 3D از بافت استفاده می کنیم ولی من درباره ی بافت ها توی یک مطلب جدا خواهم گفت و فعلن روش رنگ آمیزی ساده رو می گم .

همونجو که می بینید توی پنجره ی Object Manager دو تا آبجکت ظاهر شده که یکیش کره ی شما و اون یکیشم استوانتونه . اول آبجکت کره رو انتخاب کنید . حالا از منوی پنجره ی Attribute Panel به قسمت Color بروید . در اینجا با دو قسمت Surface color و Specular color روبرو می شید . در قسمت Surface color می تونید رنگ شکل رو مشخص کنید که در اینجا رنگ سبز رو برای کره انتخاب می کنیم . اون ۳ تا درجه یا نوار لغزنده ای که زیر رنگ هست برای کم و زیاد کردن رنگ و تنظیماتی از این قبیل هست .

در قسمت Specular color می تونید رنگ نور بازتابی از جسم و شدت اون رو تعیین کنید . چون برگ درخت نور رو از خودش بازتاب نمی کنه و یه جسم کدره باید رنگ مشکی رو انتخاب کنیم تا هیچ بازتاب نوری صورت نگیره .

برای ساقه هم به همین روش می تونید از رنگ قهوه ای استفاده کنید و اون رو هم رنگ آمیزی کنید .

حالا درختمون آمادست ! همونجور که دیدید طراحی با اشکال هندسی خیلی راحت هست و شما به وسیله ی این اشکال می تونید آبجکت های مختلف و ساده ی سه بعدی طراحی کنید . توی قسمت بعدی طرز تبدیل طرح ۲ بعدی به سه بعدی و طراحی اشکال سه بعدی با خط تقارن رو می گم .

اگه خوشتون اومد این ها رو هم بخونید :
تبدیل لوگو و متون دو بعدی به سه بعدی توسط MotionStudio 3D
آموزش MotionStudio 3D ( مقدمه )
شبکه های اجتماعی ای که توش عضوید رو ویدیو کنید
افکت های swish max
ساخت دکمه در swish max
نوشته بعدی
نوشته قبلی
به اشتراک بگذارید
نظر بدهید
  • نام: ضروری
  • ایمیل: ضروری
  • وبسایت:
  • پارسی را پاس بدارید و نظراتتان را با خط زیبای پارسی بنویسید. اگر صفحه کلید پارسی ندارید از بهنویس استفاده کنید.
    اگر می خواهید تصویرتان به صورت آواتار در کنار نظرتان نمایش داده شود از گراواتار استفاده کنید.
    ایمیلتون رو توی کادر زیر وارد کنید و عضو خبرنامه ی جنتلمن بشید تا همیشه آخرین مطالب رو توی ایمیلتون بخونید :
    اگه نمی خواید از طریق ایمیل جنتلمن رو دنبال کنید راه های دیگه ای هم برای اشتراک هست !
    آرشیو ماهانه
    برچسب ها
    لینک های خوشمزه
  • برو بچه ها بلاگر
  • دوستای مجازی
    تبلیغ
  • مطالبی که می نویسم آزاد هستند و انعکاس آن از هر طریقی مشکلی ندارد!
    Jentelman.com . Made With In IRAN . 2010- 2024